موسس RIM از علایقش در دنیای تکنولوژی می‌گوید: بلک‌بری شیوه ارتباط مردم را تغییر داد

موسس RIM از علایقش در دنیای تکنولوژی می‌گوید: بلک‌بری شیوه ارتباط مردم را تغییر داد

ترجمه ندا لهردی – دنیای اقتصاد : صنعت موبایل‌های هوشمند اگرچه برای اغلب شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه سودآور بوده، اما گویا این بازار پر رونق بازنده‌هایی هم داشته است. بزرگ‌ترین بازنده این رقابت اما به عقیده بسیاری از کارشناسان، شرکت قدیمی و شناخته شده RIM سازنده موبایل‌های بلک بری است.

بلک بری‌ها از نظر بسیاری شاید اولین نسل موبایل‌های هوشمند هستند که برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ معرفی و عرضه شدند. گوشی‌های بلک‌بری اما معمولا به خاطر کیبوردهای راحت، امکانات ارتباط بی‌سیم و برنامه کاربردی ویژه پیامک‌ها در میان کاربران تجاری طرفداران بیشتری داشتند.
حالا اما این نسل اولی‌های صنعت موبایل‌های هوشمند دیگر چندان طرفداری نداشته و بازی این رقابت را به گوشی‌هایی مانند آی‌فون، گالکسی و نکسوس باخته‌اند و سهم قابل توجهی از این بازار را از دست داده‌اند.
«مایک لازاریدیس» یکی از موسسان شرکت RIM است که سهم چشمگیری در توسعه و رشد گوشی‌های بلک بری در بازار داشته است. او زمانی که در سال ۱۹۸۴ همراه با «جیم بالسیلی» این شرکت را راه‌اندازی کرد، هرگز فکرش را نمی‌کرد که شرکتش چنین صعود و افولی را  تجربه کند.
لازاریدیس اوایل سال ۲۰۱۲ از سمت خود به‌عنوان یکی از مدیرعامل‌های RIM کناره‌گیری کرد تا علاقه‌اش به تکنولوژی را خارج از فضای صنعت موبایل دنبال کند. البته او همچنان به عنوان معاون ربیس هیات‌مدیره در این شرکت فعالیت می‌کند. این در حالی است که RIM اخیرا اعلام کرده است که ۵۱۸ میلیون دلار در فصل اول سال ۲۰۱۲ ضرر مالی داشته و تصمیم دارد ۵ هزار نفر از کارمندانش را اخراج کند.
او به خاطر علاقه‌اش به تکنولوژی دو موسسه تحقیقاتی را تاسیس کرد؛ موسسه Perimeter Institute for Theoretical Physics یک موسسه مستقل تحقیقات تئوری فیزیک و موسسه Institute for Quantum Computing یک مرکز تحقیقاتی متمرکز بر جنبه‌های اساسی مکانیک کوانتوم و کاربردهایش در پردازش اطلاعات. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی مجله معتبر فوربس نشان می‌دهد که لازاریدیس تا ماه ژوئن سال ۲۰۱۱ با حجم دارایی‌های خالص ۸۰۰ میلیون دلار هفدهمین فرد ثروتمند کانادایی و ششصد و پنجاه و یکمین در جهان است. مجله آنلاین Entrepreneur به تازگی مصاحبه‌ای با او درباره تکنولوژی و آنچه به او در تجارت تکنولوژی بیشترین کمک را کرده، انجام داده است که آن را در اینجا می‌خوانیم:

به گذشته برگردیم؛ چه چیزی به شما بیشترین کمک را در تجارت تکنولوژی کرد؟
بزرگ‌ترین رمز موفقیت گوشی‌های بلک بری در دنیا این بود که ما به مردم چیزی را دادیم که نه تنها می‌خواستند، بلکه در نیازهایشان به دنبال آن بودند. موبایل‌های بلک بری واقعا شیوه ارتباطات مدرن مردم را به کلی تغییر دادند.
چه زمانی بود که متوجه شدید جهش بزرگی کرده‌اید؟
این چیزی بود که بازار به خوبی به ما گفت. آن موقع بود که داشتیم متوجه می‌شدیم فقط یک گوشی موبایل را تولید نکرده‌ایم، بلکه یک صنعت جدید را به وجود آورده‌ایم. اما وقتی به خوبی فهمیدیم بزرگ شده‌ایم که بلک بری به بازارهای جهانی راه پیدا کرد.
چه کسی قهرمان و الگوی شما در دنیای تکنولوژی است؟
من الگوهای زیادی در دنیای تکنولوژی داشته و دارم، اما اگر قرار باشد نام یکی از آنها را بگویم آن شخص «اندی گراو» یکی از موسسان شرکت اینتل خواهد بود.
او یک شرکت جالب و پیشرو را راه‌اندازی کرد و درست در زمان اوج موفقیتش به این نتیجه رسید که باید خودش و شرکتش را به عنوان زمین زیر پای دنیای کامپیوتر، دوباره خلق کند. این همان زمانی بود که ساختار کامپیوترها از تراشه‌های حافظه به میکروپردازنده‌ها به تدریج تغییر می‌کرد. شجاعت، دیدگاه و مهارت‌هایش در مدیریت او را نه تنها برای پذیرش تغییر آماده کرد بلکه باعث شد او این تغییرها را با آغوش باز بپذیرد. بعد از این مرحله بود که سعی کرد جایگاه رهبری و مدیریتش در اینتل را تقویت و تثبیت کند.
به نظر شما چه چیزی می‌تواند باعث بزرگ شدن یک شرکت تکنولوژی بشود؟
به نظرم این را باید در میان افراد جست‌وجو کرد. در واقع روند رشد و بزرگ شدن یک شرکت تکنولوژی از افرادی که در آن فعالیت می‌کنند، شروع می‌شود. یک شرکت تکنولوژی باید مدیریت رویا‌پردازی داشته باشد که بتواند کارمندان حرفه‌ای را جذب کند و از آنها الهام بگیرد.
این کارمندان هم باید افرادی باشند که سرنوشت شرکت را به مثابه سرنوشت خودشان بدانند و واقعا بخواهند نقش خودشان را در روند موفقیت آن شرکت ایفا کنند. علاوه بر اینها رشد و موفقیت یک شرکت تکنولوژی از نظر من تا حد زیادی وابسته به بازاریابی مبتنی بر مشتریان است که در آن باید مدیریت بخش‌های مختلف شرکت بتوانند نیاز فعلی و آینده مشتریانشان را پیش بینی کرده و سیاست‌‌گذاری‌های شرکت را بر اساس آن پیش‌بینی انجام بدهند. از طرفی یک شرکت تکنولوژی باید روی طراحی و تولید محصولات و خدمات با کیفیت تمرکز کرده و برای مشتریانش به طور واقعی ارزش‌آفرینی کند.
به‌عنوان یک کارآفرین برنامه بعدی شما چیست؟
من قطعا فعالیتم در RIM را به عنوان معاون رییس هیات‌مدیره ادامه خواهم داد. علاوه بر این علاقه‌ام به تئوری‌های فیزیک و پردازش کوانتومی را در موسسات تحقیقاتی‌ام دنبال می‌کنم. دوست دارم از پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه‌های مورد علاقه‌ام حمایت کنم. البته در حال حاضر روی پشتیبانی از تحقیقات اولیه‌ای تمرکز کرده‌ام که به دنبال راه‌‌هایی برای حل چالش‌های پیش روی دنیای تکنولوژی هستند.

شرکت RIM در ماه‌های اخیر شاهد کاهش چشمگیر قیمت سهامش بوده است. قیمت سهام این شرکت در آخرین جمعه از ماه ژوئن گذشته با کاهش ۱۹ درصدی به ۳۹/۷ دلار رسیده که این رقم در نهایت سرمایه بازار این شرکت را به ۸۱/۳ میلیارد دلار رسانده است.
با این اوصاف سرمایه بازار این شرکت حالا در مقایسه با سال ۲۰۰۸ که بیشترین میزان خودش را داشته، به یک بیستم کاهش پیدا کرده است. با این همه RIM اعلام کرده است که گوشی موبایل جدیدش را با سیستم عامل BlackBerry 10 در اوایل سال ۲۰۲۲ به صورت رسمی روانه بازار خواهد کرد.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.