موسیقی “مختارنامه” و برخورداری از زمینه ایرانی/ بزرگان موسیقی ایران در عصر ساسانیان

۳۰م آذر ،

محمد گلریز(خواننده پیشکسوت موسیقی اصیل کشورمان) در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقیممتازنیوز، ضمن بیان این مطلب افزود: موسیقی سریال “مختارنامه” از ساختار خوبی برخوردار بود و به طور یقین در زمره کارهای خوبی که تاکنون انجام شده است، جای می گیرد.

** امیر توسلی و آهنگسازی هنرمندانه

وی در ادامه تصریح کرد: امیر توسلی به عنوان آهنگساز موسیقی تیتراژ سریال “مختارنامه”، موسیقی این اثر را به شکلی هنرمندانه ساخته بود که این موضوع به وضوح احساس می شود.

** موسیقی “مختارنامه” و ارتباط با مفاهیم عاشورایی

گلریز با اشاره به اینکه موسیقی سریال “مختارنامه” به خوبی با مفاهیم عاشورایی ارتباط برقرار کرده است، اظهار داشت: موسیقی تیتراژ سریال “مختارنامه” با توجه به جنبه های محتوایی خود، به خوبی با مفاهیم عاشورایی ارتباط برقرار کرد.

** موسیقی “مختارنامه” و برخورداری از زمینه ایرانی

این خواننده پیشکسوت کشورمان، با اشاره به زمینه ایرانی موسیقی “مختارنامه” ، اظهار داشت: موسیقی “مختارنامه” از زمینه ایرانی برخوردار بود و می توان گفت، با تلفیقی از سازهای ایرانی و کلاسیک، ساخته شده بود.

** تلفیق موسیقی با صحنه های سریال “مختارنامه”

وی در ادامه افزود: سایر عوامل حاضر در گروه سازنده این سریال نیز به طور یقین بر موفقیت این موسیقی، تاثیرگذار بوده اند.
گلریز تصریح کرد: تلفیق موسیقی “مختارنامه” با صحنه ها و سوژه های این سریال، از اهمیت بسزایی برخوردار است و هماهنگی بین این دو عنصر، بر تاثیرگذاری هرچه بیشتر موسیقی این اثر بر مخاطبان افزوده است.
گلریز با اشاره به نکته اصلی موجود در سریال “مختارنامه”، گفت: نکته اصلی در موفقیت سریال “مختارنامه”، محتوای این اثر بوده که این محتوا علاوه بر اثرگذاری روی زمینه کلی سریال، بر موسیقی آن نیز تاثیرگذار بوده است.

** لزوم هماهنگی بین محتوا و موسیقی سریال

وی با اشاره به اینکه محتوای یک سریال بر موسیقی آن اثر نیز تاثیر می گذارد، تصریح کرد: در برخی از مواقع ملاحظه شده که برخی از آثار موسیقی خوبی داشته اند، اما محتوای سریال ضعیف بوده و محتوای ضعیف، سبب کمتر شنیده شدن موسیقی آن اثر شده است.
وی همچنین افزود: محتوای یک سریال بر موسیقی آن اثر می گذارد و به نوعی، محتوا و موسیقی یک اثر لازم و ملزوم یکدیگر بشمار می روند.
وی ادامه داد: “مختارنامه” نمونه سریال موفقی در زمینه برخورداری از محتوا و موسیقی مناسب در کنار یکدیگر، است.

** تقویت موسیقی اثر، توسط محتوای آن

گلریز همچنین با اشاره به اینکه هرچقدر ساختار محتوای یک سریال قوی تر باشد، بر تقویت موسیقی آن نیز اثر می گذارد، اظهار داشت: هرچقدر یک سریال از ساختار محتوایی قوی تری برخوردار باشد، موسیقی اثر را نیز قوی تر می کند، اما نکته برعکس این مورد ممکن نیست.
وی ادامه داد: وجود موسیقی قوی در یک سریال، هیچ گاه نمی تواند ساختار محتوایی آن اثر را نیز ارتقاء ببخشد.

** ساز ، قانون و عود ، هویتی ایرانی دارد

وی با اشاره به اینکه بسیاری از سازهایی که در ساخت انواع موسیقی از آنها بهره گرفته می شود، در اصل هویتی ایرانی دارند، اظهار داشت: بسیاری از سازهایی که برای ساخت انواع موسیقی از آنها استفاده می شود، هویتی ایرانی دارند و به طور کلی بسیاری از سازهای موسیقی متعلق به ایران است.
وی در ادامه افزود: همچنین بسیاری از دستگاه های موسیقی نیز همچون دستگاه ماهور، ایرانی می باشند و این نکته برای ایرانیان سبب افتخار است که پیشینه بسیاری از هنرهای اصیل به ایران و ایرانیان هنرمند باز می گردد.

** موسیقی عرب و بهره گیری از موسیقی ایران

وی با اشاره به اینکه موسیقی عرب نیز از موسیقی ایران بهره گرفته است، اظهار داشت: موسیقی عرب از موسیقی ایران بهره گرفته که این موضوع در لابلای موسیقی “مختارنامه” و در برخی از زمینه های آن به خصوص در تیتراژ پایانی به خوبی احساس می شود.
گلریز با اشاره به تلفیق سازهای ایرانی و کلاسیک در ساخت موسیقی تیتراژ پایانی “مختارنامه” و وجود زمینه های ایرانی و عربی در این نوع موسیقی، گفت: در ساخت موسیقی تیتراژ پایانی “مختارنامه”، سازهای ایرانی و کلاسیک به نحوی هنرمندانه با یکدیگر تلفیق شده اند و این موسیقی علاوه بر برخورداری از زمینه ایرانی، در مواقعی از زمینه های عربی نیز استفاده کرده که در این حین، باید مدنظر داشت موسیقی عرب از موسیقی ایران بهره گرفته است.

** بزرگان موسیقی ایران در عصر ساسانیان

وی با اشاره به اینکه پیش از ظهور اسلام و در میان فرهنگ هایی که درکی از هنر نداشتند، ایران و فرهنگ ایرانی، در زمینه هنر و به ویژه موسیقی فعالیت بسیاری داشت، اظهار داشت: پیش از ظهور اسلام و در میان انبوهی از فرهنگ ها که درکی از هنر و به طور ویژه موسیقی نداشتند، ما بزرگانی را در این زمینه داشتیم.
گلریز تصریح کرد: در عرصه ساسانیان، ما بزرگانی چون باربد و نکیسا را در زمینه موسیقی داشتیم که به حدی در این زمینه مهارت داشتند که این هنر را به سایر ایرانیان نیز آموزش می دادند./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.