موسیقی‌ ایرانی دیگر نیازی به مجوز ندارد

حسین علیزاده نوازنده و آهنگساز برجسته موسیقی ایران در حاشیه دیدار از دومین نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری که در خانه هنرمندان برپاست درباره وضعیت نشر آثار موسیقی و وجود نمایشگاه‌هایی از این دست به خبرنگار مهر، گفت: در فرصت کوتاهی که از غرفه‌های موجود آثار شنیداری دیدن کردم آنچه بیش از هر مطلبی جلب نظر کرد تداوم و استمرار ناشران موسیقی با وجود مشکلات فراوانی که در راه نشر وجود دارد و تلاش‌شان برای ماندن در این عرصه است.

وی افزود: در ارزیابی آثار منتشر شده در حوزه موسیقی در درجه نخست باید واقعیت‌های جامعه موسیقی در کشور را مورد ارزیابی قرار داد و قطعا در این بین نوعی از موسیقی شریف و اصیل ایرانی است که تفکیک شده از انواع موسیقی‌های دیگر است و سال‌های سال است که در بین مخاطبان ایرانی عرضه می‌شود اما آنچه در این بین برای من قابل توجه است کیفیت صدور مجوز از سوی وزارت ارشاد برای این نوع موسیقی است.

علیزاده در ادامه توضیح داد: به این معنا که موسیقی ایرانی جایگاه خود را در دنیا و ایران به خوبی شناخته است و فکر می‌کنم که دیگر نیازی به مجوز ارشاد برای انتشار این نوع موسیقی نباشد. در واقع دیگر نیازی نیست که یک عده مجوز صادر کنند که مردم چه گوش دهند.

آهنگساز اثر تحسین شده “نی‌نوا” در ادامه افزود: بهتر است این مطلب را در قالب یک سئوال از مسئولان مطرح کنم آیا طی این همه سال صدور مجوز تاثیر مثبت بر روند بهبود آثار داشته یا این خود هنرمندان بودند که خود با همه مشکلات ساختند و موسیقی ایران را به دنیا معرفی کردند از همین‌رو معتقدم که صدور مجوز نه تنها در روند پیشرفت حرفه موسیقی مثبت نبوده بلکه فقط دنبال‌رو سیاست‌ورزی‌ها بوده است.

وی در ادامه افزود: از همین‌رو معتقدم که پس از گذشت ۳۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و در شرایط فعلی که موسیقی زبان جهانی شده و موسیقی ایرانی حرف برای گفتن دارد بهتر است دیده شک و تردید از جامعه موسیقی برداشته شود و دست به دست هنر متعالی را به مردم بشناسانیم.

علیزاده در ادامه افزود: مسئولان در صحبت‌های خود به انحای مختلف حرف از خدمت به مردم می‌زنند و به کرات می‌گویند که برای مردم از جانشان نیز بگذرند و حال اینکه اگر واقعیت این است چرا درصدد تغییر سلیقه مردم برنمی‌آیند. متاسفانه شاهد هستیم که هنر موسیقی از سوی مسئولان جدی گرفته نمی‌شود.

وی در تکمیل این بخش از گفته‌های خود با اشاره به حضور و حمایت همیشگی مردم از هنر موسیقی گفت: در بحث‌های مختلف گفته‌ام و باز تکرار می‌کنم که بهترین مردم را داریم مردمی که همیشه حاضرند و از حق دفاع می‌کنند و حال اینکه باید متذکر شوم همین مردم و مخاطبان موسیقی ایرانی بودند که طی سال‌های مختلف با استقبال خود بقای هنر و هنرمند به خصوص در حوزه موسیقی ایرانی را موجب شدند.

حسین علیزاده عضو شورای فنی ارکستر موسیقی ملی ایران در ادامه افزود: زمانی که در خیابان قدم می‌زنم و نگاه پر مهر مردم را می‌بینم احساس می‌کنم که در شهر آدم‌هایی هستند که همگی آنها از دوستان من هستند و اگر این شوق مردم را بردارند نیرو و انرژی برای هنرمند نمی‌مانند. درست به همین دلیل است که می‌گویم مردم حامیان واقعی هنر موسیقی هستند.

این نوازنده تار در ادامه صحبت‌های خود با اشاره نوع برخورد ناشران با مولف به خصوص هنرمندان جوان افزود: وقتی حرف از موسیقی و حوزه نشر در هر شاخه فرهنگی و هنری به میان می‌آیند ناگزیر بحث اخلاق هم مطرح می‌شود و حال اینکه وظیفه ناشر در این میان بسیار سنگین و حساس است و باید نسبت به صاحب اثر و مولف وفادار باشد.

وی در پایان صحبت‌های خود با انتقاد از ناشران در برخورد با هنرمندان جوان گفت: متاسفانه معضلی که در حوزه نشر با آن مواجه هستیم نوع نگاه برخی از ناشران به هنرمندان جوان موسیقی است به این معنا که در مواردی مواجهه شدم با ناشرانی که در مواجه با آثار جوانان مبالغی پول درخواست می‌کنند که اثر هنرمند جوان را منتشر کنند؛ این نوع برخوردها دور از اخلاق و انسانیت است.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.