موسیقی جلبکی؛ تبدیل داده‌های زیستی جلبک‌ها به موسیقی

دانش > تحقیق‌و‌ تولید
دانشمندان موفق شده‌اند داده‌های به دست آمده از جلبک‌های آبی-سبز را به نت‌های موسیقی تبدیل کنند، موسیقی که دانشمندان با استفاده از آن به جستجوی نمونه‌هایی مشابه در دیگر انواع میکروب‌ها خواهند بود.

محققان دانشگاه ایلینویز با استفاده از داده‌های باکتریایی ترکیبات مختلفی ایجاد کرده‌اند، برای مثال قطعه موسیقی که “شکوفه” نام دارد نشان می‌دهد چگونه جلبک‌ها شکوفا می‌شوند و در مدتی کوتاه تعداد آنها افزایش می‌یابد.

به گفته دانشمندان ملودی در این موسیقی متناسب با فراوانی جلبک‌ها نوسان پیدا می‌کند به شکلی که نت‌های پایین به فراوانی کمتر تعلق دارد و نت‌های بالا به فراوانی بیشتر. آکورد این موسیقی نیز با استفاده از عوامل محیطی از قبیل طول روز و تمرکز کلروفیل در آب نوشته شده است. زمانی که این دو با یکدیگر ترکیب شدند، نتی در اکتاو متناسب با آکورد انتخاب خواهد شد که با عوامل محیطی نیز همخوانی داشته باشد.

جلبک

موسیقی دیگری که با استفاده از داده‌های جلبکی ساخته شده Blues for Elle نام دارد و تغییرات فصلی در جمعیت جلبک‌ها را نشان می‌دهد. در این موسیقی نت‌ها با استفاده از عواملی از قبیل حرارت و تمرکز مواد شیمیایی که بر روی فراوانی جلبک‌ها تاثیرگذارند، نوشته شده‌اند.

بر اساس گزارش لایو‌ساینس، به گفته محققان این نت‌های موسیقی و نتیجه موسیقیایی ترکیب این نت‌ها در نمایش دادن ارتباط میان عوامل محیطی و ایجاد نتیجه‌ای معنی‌دار از حجم زیادی از داده‌های خام بسیار تاثیرگذار بوده است به علاوه این‌که موسیقی جلبکی چندان هم بد نیست. از تکنیک مشابهی می‌توان برای تبدیل تنوع گسترده‌ای از داده‌ها به موسیقی استفاده کرد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.