موشک چینی اولین نبوده و احتمالا آخرین نیز نخواهد بود!

موشک بزرگ چینی که از کنترل خارج شده در حال بازگشت به جو زمین است و مکان دقیق فرود آن هنوز مشخص نیست، اگرچه برخی گزارش‌ها از سقوط آن در ترکمنستان حکایت دارد. اما آیا این اولین باری است که بقایای یک موشک به زمین باز می‌گردد؟

به گزارش ممتازنیوز و به نقل از سی‌ان‌ان، بقایای فضایی در زمان‌های مختلفی به زمین برخورد کرده‌اند که یکی از این اتفاق‌ها سال گذشته افتاد. خبر خوب این است که معمولا چنین حوادثی خطر بسیار کمی برای انسان‌ها دارند. با این حال سوال‌های زیادی در این مورد مطرح می‌شود. در این جا به چند مورد از مواردی که باید درمورد بازگشت بقایای فضایی به زمین بدانیم می‌پردازیم.

بقایای فضایی کنترل نشده هرچند وقت یک بار به زمین برخورد می‌کنند؟

بیشتر این قطعات در هنگام ورود به جو و پیش از آن که به سطح زمین برخورد کنند در هوا می‌سوزند اما قطعات بزرگ‌تر مثل موشک‌ها می‌توانند از جو بگذرند و حتی به طور بالقوه به مکان‌های پرجمعیت برخورد کنند.

سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین قطعات کنترل نشده مستقیما از روی لس انجلس و سنترال پارک در نیویورک گذشت و در اقیانوس اطلس فرود آمد.

این قطعه‌ی تقریبا ۲۰ تنی، بخش مرکزی موشکی متعلق به چین بود و بزرگ‌ترین قطعه‌ای است که از سال ۱۹۹۱ تاکنون به زمین بازگشته است. تنها قطعات فضایی که از این موشک بزرگ‌تر بودند بخش‌هایی از ایستگاه فضایی اسکای‌لب(Skylab) که در سال ۱۹۷۹ وارد جو شد، بخشی از موشک اسکای‌لب که در سال ۱۹۷۵ وارد زمین شد و ایستگاه فضایی “Salyut ۷” اتحاد جماهیر شوروی که در سال ۱۹۹۱ به زمین بازگشت، هستند. شاتل فضایی کلمبیا را نیز که در سال ۲۰۲۲ به زمین بازگشت می‌توان به این لیست اضافه کرد زیرا ناسا کنترل آن را حین بازگشت به زمین از دست داد.

چه میزان زباله‌ی فضایی در کیهان شناور است؟ بسیار زیاد.

ابری متشکل از ۹ هزار زباله‌ی فضایی در اطراف زمین وجود دارد که وزنی معادل ۷۲۰ اتوبوس دارد. این میزان زباله‌ی فضایی از کنترل ما خارج است و شامل تقویت‌ کننده‌های موشک و ماهواره‌های از کار افتاده می‌شود. این بقایا در مدارهایی نزدیک به سطح زمین متمرکز هستند و اگرچه تهدید زیادی برای انسان‌ها به شمار نمی‌آیند اما برای ماهواره‌هایی که خدمات بسیاری از جمله بررسی آب‌وهوا، مطالعه‌ی تغییرات جوی و فراهم کردن سرویس مخابرات ارائه می‌کنند، خطرناک هستند. این زباله‌های فضایی برای ایستگاه بین‌المللی فضایی نیز تهدید به حساب می‌آیند این ایستگاه سال گذشته چندین بار مجبور به تنظیم مدار برای جلوگیری از برخورد با زباله‌های فضایی شده است.

مشکل اصلی این است که متخصصان اطلاعی از محل دقیق قرارگیری این اجرام ندارند. برخوردهای احتمالی توسط حسگرهای دولتی و خصوصی پیگیری می‌شود اما این روند شامل حدس و گمان‌های بسیاری می‌شود.

آیا آیین‌نامه‌ای در این مورد وضع شده است؟

پیمان‌نامه‌ی فضای بیرونی(Outer Space Treaty) در سال ۱۹۶۷ اجرایی شد. این معاهده، کشورهای عضو را از نصب سلاح‌های کشتار جمعی، آزمایش تسلیحاتی یا پایگاه نظامی در فضای بیرونی جو زمین،  ماه یا هر جرم آسمانی دیگری منع می‌کند. همچنین این پیمان‌نامه می‌گوید که اکتشافات و منابع فضایی متعلق به همه کشورها است و تمام کشورها، آزادانه مجاز به انجام اکتشافات فضایی هستند. در زمان اجرای این معاهده تنها دو کشور به فضا می‌رفتند اما کنون بیشتر کشورها و شرکت‌های تجاری سفرهای فضایی انجام می‌دهند و نهادهای نظارتی با مشکلاتی رو به رو هستند. آن‌ها نمی‌خواهند فضایی بی قانون ایجاد کنند اما از ترس چیره شدن هرچه بیشتر کشورها بر فضا در اعمال قوانین محتاطانه عمل می‌کنند.

موشک چینی چه زمان به زمین بازمی‌گردد؟

ارتش آمریکا اعلام کرده است که بقایای موشک چینی لانگ مارچ ۵ بی در ترکمنستان سقوط خواهد کرد. تعیین مکان دقیق برخورد آن مشخص نیست و در حال حاضر با سرعت ۱۸ هزار مایل بر ساعت (۲۹ هزار کیلومتر بر ساعت) در مدار زمین می‌چرخد.

ارتش آمریکا گزارش داده است که محل اصابت بقایای موشک چینی، ترکمنستان خواهد بود.

براساس این گزارش، بقایای موشک چینی “لانگ مارچ ۵ بی” در ساعت ۷ بعد از ظهر شنبه به وقت منطقه زمانی شرقی( سه بامداد فردا یکشنبه به وقت تهران) در ترکمنستان سقوط خواهد کرد.

مشکل اینجاست که محل سقوط، دریا نخواهد بود و بقایای موشک ممکن است در مکانی پرجمعیت فرود بیاید.

چین پیشتر اعلام کرده بود که بیشتر بقایای این موشک در راه رسیدن به زمین می‌سوزد.

آیا باید اقدامات احتیاطی انجام داد؟

جاناتان مک داول”(Jonathan McDowell) یک ستاره شناس می‌گوید: نیازی به انجام اقدامات احتیاطی نیست. احتمال اینکه این قطعه خسارتی ایجاد کند یا به انسان‌ها آسیب بزند کم است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.