موش های کرمانشاهی ۵۰۰ میلیون ریال لازم دارند!

دیده بان حقوق حیوانات: ضرورت اتلاف جانوران موذی و جوندگان مزاحم در شهری مثل کرمانشاه که از وجود رودخانه روباز آلوده به فاضلاب رنج می برد، کاملا حس می شود، طرحی که به گفته معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه، ۵۰۰ میلیون ریال هزینه می برد.

به گزارش مهر، شهر کرمانشاه به دلیل وجود رودخانه های رو باز در سطح شهر و نیز در بسیاری از مواقع عدم رعایت بهداشت شهری توسط مغازه ها و فروشگاه ها و ریختن زبله های گوناگون در جوی ها، شاهد وجود جانوران و جوندگان موزی زیادی مثل موش در سطح شهر است.

براساس این گزارش، با توجه به انتقال سریع بسیاری از بیماری ها توسط همین موجودات مزاحم به خصوص در فصل گرما، ضرورت پاکسازی شهر از وجود این جانواران کاملا احساس می شود.

تحقیقات بوم شناسی شهری با هدف تامین هرچه بیشتر محیط زیست سالم، مستلزم شناخت شبکه های ارتباطی انسان با سایر ساکنان شهر از جمله جانوران موذی و مزاحم و مهم تر از همه موش است.

با تحقیق در رفتار موش، علاوه بر مصرف و آلودگی مواد غذایی انسان، خسارت فراوانی به محصولات کشاورزی، کابل های برق و الکترونیک و بیماری هایی به وسیله این حیوان به جوامع انسانی منتقل می گردد، ثابت شده است.

۲۰۰ موش در هر ۲۴ ساعت هفت کیلوگرم گندم می خورند و مقادیر زیادی را شکسته یا به فضله و ادرار خود آلوده می کنند.

این جانوران ۱۴ هزار مدفوع دفع می کنند و چهار لیتر ادرار و تعداد غیر قابل شمارش مو از خود به جا گذاشته و این مواد آلوده را در محیط خاک، آب و هوا رها می کنند.
زاد و ولد آن ها بصورت تصاعدی و در صورت وجود شرایط مناسب از یک جفت موش در سه سال بیش از ۲۰ میلیون موش تولید می شود.
موش قادر است امکان ابتلای انسان را به بیش از ۳۰ نوع بیماری فراهم کند که در برخی از موارد، نظیر بیماری طاعون از اهمیت استراتژیک برخوردار است.
اعتبار اتلاف جانوران موذی در ردیف اعتباری بودجه جاری شهرداری
معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه، در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: جهت رفاه حال همشهریان کرمانشاهی و افزایش رضایت مندی آن ها و با توجه به ضرورتی که در شهر کرمانشاه جهت مبارزه و مقابله با جوندگان خصوصا موش ها دیده شد، تصمیم بر آن گرفتیم که به صورت ضربتی عملیات کنترل حیوانات ناقل بیماری خصوصا موش آغاز شود.
وی گفت: این عملیات بیشتر در اواخر بهار تا اوایل پاییز صورت می گیرد، چرا که موش ها در این زمان تولید مثل انجام می دهند.
وی تصریح کرد: جهت عملیات کنترل موش در شهر کرمانشاه هزینه های فراوانی مصرف شده است و هزینه طرح اتلاف جوندگان موذی در ردیف اعتباری بودجه جاری شهرداری به صورت هر ساله قرار گرفته است.
اتلاف جوندگان موذی با بخش خصوصی/هزینه ۵۰۰ میلیون ریالی
معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه گفت: کار عملیاتی طرح اتلاف جوندگان موذی به پیمانکار بخش خصوصی واگذار می شود که این عملیات به روش طعمه گذاری در تمام مناطقی که احتمال وجود لانه موش و محل زندگی آن ها هست،انجام می شود.
وی ادامه داد: در طعمه ها از سموم آنتی کواگولانت استفاده می شود که باعث خونریزی داخلی در جوندگان موذی خواهد.
پرند اضافه کرد: عملیات طرح اتلاف جوندگان موذی امسال از ۲۸ خرداد آغاز شده و به مدت سه تا پنج ماه ادامه خواهد داشت و تقریبا ۵۰۰ میلیون ریال هزینه در بر دارد.
آبشوران و مشکل حاد جوندگان مزاحم
پرند تصریح کرد: با توجه به اینکه سطح وسیعی از کرمانشاه را رودخانه آبشوران فراگرفته است، بنابراین انتظار می رود در اکثر مناطق به خصوص مناطق و محله های نزدیک به رودخانه آبشوران، این مشکل حادتر باشد.
پرند اضافه کرد: همچنین از نظر شهرداری، بیشتر مناطق جنوبی و مرکزی شامل منطقه سه و چهار و قسمتی از منطقه دو به دلیل وجود این رودخانه و بافت قدیمی، دارای مشکل بیشتری باشند.
وی ابراز داشت: در طرح اتلاف جوندگان موذی، جمعیت موش ها کنترل می شود اما به طور کامل از بین نمی رود، چراکه به دلیل مسائل زیست محیطی و همچنین رفتار و واکنش موش ها در مقابل تعدادشان این کار امکان پذیر نیست.
پرند در ادامه بیان کرد: خدمات شهری کرمانشاه در رابطه با مبارزه با جوندگان موذی، عملیات طعمه گذاری، افزایش نظافت شهری، تشویق مردم به تجدیداملاک و لایروبی رودخانه ها را انجام می دهد.
مشارکت مردم و تلفن ۱۳۷
معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه گفت: با مشارکت و رعایت مواردی مثل: جلوگیری از ریختن زباله در جوی و…، دست نزدن به طعمه ها و لاشه موشها در محدوده های طعمه گذاری شده و مراقبت از فرزندان در این مورد و…می شود شهرمان را از وجود جانوران موذی پاک کنیم.
وی در پایان یاد آوری کرد: در صورت مشاهده آثار وجود آلودگی های شدید موش در منطقه محل سکونت یا کار خود از طریق شماره ۱۳۷ ما را مطلع سازید تا جهت انجام عملیات طعمه گذاری و اتلاف این نوع جوندگان در سطح شهر به شکل مطلوب و بدون اتلاف وقت و هزینه اضافی ناشی از عدم اطلاعات کافی، در مورد کانون های آلوده اقدام شود.

_____________________

موشها، بندرعباس و باز هم دیوار کوتاه حیوانات/ تصویری

موش‌ها به چه می‌خندند؟

مناطق رکورددار تعداد موش در تهران/ سموم جدید و طرح جدید برای کنترل موش ها

ساحل بندرعباس؛ گردشگرپذیر یا موش پذیر؟

ابتلا به طاعون هنگام تلاش برای نجات یک موش

تله‌های مکانیزه به جنگ موش‌ها می‌آیند/ موش ها لیدر دارند

ساحل بندرعباس در اشغال موش‌های نروژی

فیلادلفی نمایش مظلومیت مردم فلسطین و خباثت موش ها!

آزار حیوانات در یک دانشگاه معتبر تهران/ فیلم و عکس

چشمانی زیبا در جوی های شهر تهران!/ تصویری

ساکنان دوم کلانشهرها را بشناسید

 موشها هم احساس همدردی دارند

تصمیم گیری برای مسموم کردن موش ها

جست‌وجوی خانه برای ۱۰۰۰‌ موش

موش در بیمارستان: آلوده، بهداشتی یا با نمک؟

نگهداری از ۲۸ موش در خانه

آمار موشها

موش‌های ردیاب بمب و مواد مخدر در گیت‌های بازرسی فرودگاه‌ها!

آموزش گربه‌های خانگی برای شکار موش‌ها!

موش‌ها جایگزین سوسک‌ها درخوابگاه دختران!

ورود مرگبار موش عظیم‌الجثه به آپارتمان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.