موضع احتمالی آمریکا در نشست بغداد

فارس: روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی با اشاره به نزدیک بودن موعد جدید گفت‌وگوهای گروه ۱+۵ با ایران که قرار است ۲۳ ماه جاری (میلادی) در بغداد برگزار شود، اعلام کرد که آمریکا به دلیل شرایط سختی که در چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری خود دارد، حاضر شده است تعهداتی را بپذیرد و ممکن است کار تا رفع تحریم‌های نفتی و بانکی ایران نیز بکشد اما ایران با آگاهی و درک مناسب از وضعیت کنونی آمریکا تلاش می‌کند بیشترین امتیاز ممکن را از طرف غربی خود بگیرد.

الاخبار نوشت: منطقه اکنون شاهد آرامشی اعلام نشده است که بخش بزرگی از آن به نزدیک شدن ایران و آمریکا [به مذاکرات ۱+۵] بازمی‌گردد که در ۲۳ ماه جاری در نشست بغداد به اوج خود خواهد رسید. جایی که پیش‌بینی می‌شود «پل اعتماد» و مقدمه‌ای شود برای رفع تحریم‌های نفتی و بانکی از تهران و خارج کردن موضوع هسته‌ای آن از شورای امنیت.

الاخبار افزود: نیاز مبرم آمریکا به تفاهم با ایران کاملا روشن است. نشانه‌های آن زیاد است؛ نشانه‌هایی که درخواست مکرر آمریکا برای انجام دیدار دوطرفه که دیرزمانی است ایران آن را رد می‌کند، این را نشان می‌دهد. سخنان کاترین اشتون در این خصوص در استانبول [نشست قبل] اولین اعلام از چیزی بود که از دو سال پیش در جریان است. رقابت‌های انتخاباتی آمریکا هم نزدیک است و باراک اوباما نیاز دارد این قدرت را داشته باشد که اعلام کند دستاوردهایی برای پیروزی به دست آورده است.

ایلی شلهوب، نویسنده این گزارش افزود: فضای مثبتی درباره دور مذاکرات هسته‌ای میان گروه ۱+۵ با ایران که قرار است ۲۳ ماه جاری در بغداد برگزار شود، بر ایران و عراق حاکم شده است.

مارتین کوبلر نماینده سازمان ملل در بغداد هم به تهران آمد و با مسئولان بلندپایه و در رأس آن با رئیس جمهوری محمود احمدی‌نژاد برای هماهنگی‌های ۲۳ ماه جاری دیدار کرد. قرار بود وی همچنین در جلسه‌ای به ریاست سفیر عراق، با نمایندگان ۱+۵ دیدار کند و قرار بود که برخی سفرای عرب و از سران عراق مانند عادل عبدالمهدی که اتفاقا او هم به ایران آمده است، در این نشست حضور داشته باشند.

منابع عراقی به الاخبار اعلام کردند که «بغداد جداً برای ایفای نقش در جمع کردن آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها [دور یک میز] خیلی تلاش می‌کند و تاکنون ایده‌هایی را به دو طرف پیشنهاد کرده است که منتظر پاسخ دو طرف به آن است». این نشست، «موارد غافلگیرکننده‌ای برای همه دارد». با وجودی که دیدار دو طرفه ایرانی و آمریکایی در این نشست هنوز [بسیار] بعید است اما منابع عراقی از آب شدن یخ این مسئله سخن می‌گویند که می‌تواند خود را در مصاحفه دو طرف در آغاز و پایان نشست نشان بدهد.

منابع همچنین [از طرفی دیگر] تاکید کردند که هیچ توافق بزرگی در آینده نزدیک پیش‌بینی نمی‌شود بلکه [نشست بغداد] آغاز راه خروج موضوع هسته‌ای ایران از [فشار] تحریم‌های غرب و شورای امنیت است. این منابع افزودند که پیش‌بینی می‌شود که غرب و در رأس آن آمریکا در نشست بغداد حق ایران در داشتن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز و غنی‌سازی اورانیوم تا حد ۳.۵ درصد به رسمیت بشناسد. در مقابل، تهران متعهد می‌شود که همه تاسیسات خود را تحت نظارت بین‌المللی قرار بدهد علاوه بر اینکه التزامی که آمریکا حرکت خود را بر اساس آن قرار داده است و سران ایران هم در خصوص تحریم ساخت سلاح اتمی و به کار گیری آن از آن سخن گفتند،‌ رعایت کند.

الاخبار افزود: رهبر ایران [حضرت آیت‌الله] علی خامنه‌ای در سخنانی که چند هفته پیش [در ابتدای سال جدید شمسی] در مشهد ایراد کرد و آمریکا آن را اقدامی قابل اعتنا قلمداد کرد، تاکید کرد: «آنان می‌دانند و اعتراف می‌کنند که ایران به دنبال ساخت سلاح نیست. این حقیقت مسئله است. ما به دلایل خودمان برای [ساخت] سلاح اتمی تلاش نمی‌کنیم و تولید نکرده و نمی‌کنیم». و تاکید کرد که «ما سلاح اتمی نداریم و نخواهیم ساخت». که این امر شبیه دو فتوای سابق در خصوص تحریم صنعت ساخت سلاح اتمی بود.

این منابع تاکید می‌کنند که «گذشته از همه شایعاتی که منتشر می‌شود، ایرانی‌ها دو اصل ثابت دارند: تاسیسات فردو نزدیک قم تعطیل نخواهد شد و غنی‌سازی ۲۰ درصد هم متوقف نمی‌شود». این منابع گفتند: نیروگاه [رآکتور] پزشکی امیر‌آباد تهران که الان صددرصد با میله‌های سوختی ایرانی در حال فعالیت است، به همین حال باقی خواهد ماند.

این منابع افزودند که بر اساس تفاهمات صورت گرفته، گام نخستی که پس از نشست بغداد برداشته خواهد شد، لغو تحریم نفتی اروپاست که بر ایران تحمیل شد تا پس از آن گام پایان دادن به تحریم بانک‌های ایران بخصوص بانک مرکزی برداشته شود تا زمان مرحله سوم برسد که خارج کردن موضوع هسته‌ای ایران از شورای امنیت و بازگرداندن آن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. این منابع افزودند: با پایان موفق این گام‌ها، راه برای نشستن بر سر میز [مذاکره] برای بررسی پرونده‌های منطقه‌ای هموار می‌شود که می‌تواند کمترین تلاش جهت تفاهماتی باشد که می‌تواند راه را برای توافقات منطقه‌ای باشد.

بر این اساس، منابع ایرانی هم گفتند که مسیر نزدیک شدن ایران و آمریکا، می‌بایست نوعی آرامش در همه موضوعات و بحران‌های منطقه‌ای ایجاد کند. «این مسیر چارچوبی است که باید بازی در همه عرصه‌های درگیری در قالب آن باشد». از سوریه گرفته تا عراق و دیگر کشورها. این منابع افزودند که «ایران و آمریکا آنقدر که از طریق موضوع هسته‌ای می‌توانند، از طریق موضوعات دیگر نمی‌توانند زمینه‌ را برای تفاهمات در خصوص مسائل اختلافی مهیا کنند. حال آنکه در عین حال، دو طرف وارد رویارویی می‌شوند یا اینکه شدت رویارویی را در خصوص مسائل اختلافی افزایش می‌دهند.

این منابع معتقدند که دولت آمریکا «کاملا روشن است که ورشکسته شده و همه برگ‌هایش برای فشار تمام شده بخصوص در سایه پیروزی که رئیس جمهور سوریه بشار اسد بر فتنه در کشورش به دست آورد و دولت آمریکا نیاز شدیدی دارد تا با ایران به نوعی آرامش [آتش‌بس] برسد طوری که همراه دستاوردی هم باشد که باراک اوباما بتواند با آن به سراغ رأی‌دهندگان آمریکایی برود به این امید که دور دوم ریاست جمهوری را به دست بیاورد. این منابع همچنین گفتند که «همه می‌دانند که دولت‌های آمریکایی شش ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری وارد ثباتی خارجی می‌شوند و دولت اوباما هم همینطور است و می‌خواهد از خارج از خود فارغ شود و به معرکه داخلی خود بپردازد و مطمئن باشد که در خارج اتفاقی نمی‌افتد که تاثیر منفی بر داخل داشته باشد.

این منابع تاکید کردند که تهران از ضعف اوباما و نیاز مبرم او، نهایت استفاده را خواهد کرد تا بیشترین حد امتیاز را از آمریکا بگیرد.

این منابع افزودند که «تعدادی خواسته از اوباما وجود دارد که وی باید آن را پاسخ بدهد و اولین آنها، مهار اسرائیل از هرگونه ماجراجویی علیه هر کشوری [در منطقه] است و دوم ادب کردن [کشورها] مرتجع عربی و تشدید تفاهم بر سر سوریه و مشخصا طرح عنان است. بخصوص پس از آنکه وعده‌های نیکلا سارکوزی با باخت او باد هوا شد چرا که ائتلاف ضدسوری در کاخ الیزه تا مدتی طولانی سرگرم امور داخلی خود خواهد بود.

جوان آنلاین – آخرین عناوین بین الملل

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.