موضع اعضای نم در قبال دمشق/لزوم توجه به نقش عراق در حل بحران سوریه

به گزارش خبرگزاری مهر، هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در حاشیه اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون به طور رسمی طرحی برای حل بحران سوریه ارائه نشده است و ممکن است فردا در اجلاس سران جنبش عدم تعهد رسما طرحی ارائه و سپس درباره آن تصمیم گیری شود.

وی در عین حال گفت: البته ایده هایی برای حل بحران سوریه مطرح می شود، اما باید دید میزان قابلیت اجرایی آن چقدر است و همچنین باید دید کشورهای ذیربط در این مسئله همچون عراق، ترکیه، اردن و لبنان تا چه اندازه تحت تاثیر قرار می گیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا عراق از اینکه در پیشنهاد محمد مرسی برای حل بحران سوریه مشارکت ندارد ناراحت نیست؟ اظهار داشت : ناراحتی در میان نیست و این تنها یک بار امانتی است.

زیباری افزود : هر طرحی که برای حل بحران سوریه مطرح شود عراق نیز در آن حضور خواهد داشت چرا که یک طرف اساسی در منطقه محسوب می شود و علاوه براین عراق همسایه سوریه است، بنابراین امکان ندارد طرحی که در این رابطه ارائه می شود نقش عراق در حل بحران سوریه را نادیده بگیرد.

وی اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران را بسیار خوب توصیف کرد و گفت اغلب اعضای جنبش نم در این اجلاس شرکت کردند.

زیباری در ادامه افزود: تمام مسائلی که امروز در نشست وزرای جنبش عدم تعهد مطرح شد مورد توافق اعضا قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نماینده سوریه در اجلاس امروز نم سخنانی را ایراد کرد و اعضای جنبش نیز نقطه نظرات خود را درباره بحران سوریه مطرح کردند.

وزیر خارجه عراق تصریح کرد: تمام اعضای جنبش خواستار توقف فوری خشونتها در سوریه شدند و بر ضرورت آغاز گفتگوهای سیاسی برای حل بحران این کشور تاکید کردند.

وی اظهار داشت: اعضای جنبش نم همچنین اعلام کردند که مخالف هر گونه دخالت خارجی در سوریه هستند.

خاطرنشان می شود محمد مرسی رئیس جمهور مصر پیشنهاد کرده است برای حل بحران سوریه کمیته ای متشکل از ایران، عراق، ترکیه و عربستان تشکیل شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.