موضع ایران در قره‌باغ ثابت است

جام جم آنلاین: سفیر ارمنستان در تهران اعلام کرد که موضع ایران در خصوص مناقشه ارضی این کشور با آذربایجان درقره‌باغ تغییری نکرده و درخواست میانجیگری توسط ایران نشان از ماهیت غیر دینی این مناقشه دارد.

گریگور آراکلیان در نشستی که امروز ساعت ۱۱ به وقت تهران با خبرنگاران در محل سفارت ارمستان داشت به پرسش های خبرنگاران در باره مسائل مختلف پاسخ داد.

در ابتدای این نشست سفیر ارمنستان به قطع روابط کشورش با مجارستان اشاره کرد و گفت: علت این قطع رابطه دیپلماتیک به خاطر استرداد یک جنایتکار آذربایجانی به جمهوری آذربایجان از سوی بوداپست بود.

وی افزود: ما به مجارستان درباره استرداد “رامین صفراف” که متهم به قتل یک ارمنی بوده هشدار داده بودیم. اما متاسفانه وی به باکو مسترد شد و مورد عفو رئیس جمهوری آذربایجان قرار گرفت.

این دیپلمات ارمنی گفت: ایروان معتقد است که قهرمان شناختن یک قاتل برای همه خطرناک است و ما ضمن تلاش برای حل اختلافات از این موضوع ناخرسند هستیم.

سفیر ارمنستان در خصوص موضع ایران در قبال اختلافات ارضی دو کشور آذربایجان و ارمنستان گفت: ایران در سال ۱۹۹۲ آمادگی خود را برای میانجیگری اعلام کرده بود و پیشنهاداتی هم داد تا بعنوان واسطه و میانجی حل اختلاف عمل کند.

آراکلیان در ادامه پاسخ خود به اهمیت میانجیگری تهران اشاره کرده و افزود: این میانجیگری نشان از آن داشت که ماهیت این مناقشه ارضی “غیر مذهبی” است و در واقع این موضوع با تبلیغاتی که از سوی آذربایجان صورت می گیرد و می خواهد ماهیت آن را “جنگ مسلمانان با مسیحیان” اعلام کند رد می شود.

آراکلیان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا با توجه به اعلام رسانه های آذربایجان و استناد آنها به اظهارت “عباس عراقچی” معاون وزیر خارجه ایران، موضع تهران درقبال مناقشه قره باغ تغییر یافته؟ گفت: موضع تهران تا آنجا که ما می‌دانیم در این رابطه تغییری نکرده و کما فی‌السابق همان است که بود.

گفتنی است اخیر رسانه های آذربایجان اعلام کرده بودند که عراقچی در دیدار با مقام های این جمهوری موضع ارمنستان درباره قره باغ را “متخاصم” اعلام کرده بود.

آراکلیان تصریح کرد : ما در این باره با وزارت خارجه ایران تماس گرفتیم آنها به ما گفتند که اظهارات معاون وزیر خارجه در باکو یک “تحریف رسانه‌ای” بوده است.

سفیر ارمنستان در ادامه در خصوص چشم انداز حل ریشه ای اختلافات آذربایجان و ارمنستان نیز افزود: مذاکرات برای حل اختلاافات دو طرف ادامه دارد اما برخی اقدمات از سوی باکو نشان از آن دارد که این کشور تمایلی به حل این اختلافات ندارد.

 سفیر ارمنستان روابط کشورش با ایران در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما روابط خوبی داریم و در واقع هر دو طرف از این رابطه سود می برند.

وی افزود: به زودی پروژه بسیار مهمی را در مرزهای دو کشور افتتاح خواهیم کرد. که این پروژه همان نیروگاه برق آبی بر روی رودخانه ارس است و امیدواریم که این پروژه با حضور مقام های ارشد دو طرف افتتاح شود.(مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

تا این لحظه ۱۷نظر ثبت شده
  1. محمدرضا:

    به امید روزی که صدای اشهد ان علی ولی الله از مناره شهر خانکندی مرکز قره باغ شنیده بشه که ارمنیهای غاصب و از خدا بیخبر تبدیل کردن به طویله!!

  2. شکوفه های کویری:

    دوستانی که نظر دادید ، اینقدر فاز دینی مذهبی برندارین و قضیه در اصل زیاده خواهی جمهوری آزربایجان است . تقریبا تمام جمعیت منطقه قره باغ ارمنی هستند، ضمنا جمهوری آزربایجان الان عامل ترکیه است و ترکیه هم که با ما تقریبا مشکل داره و در پی تاسیس حکومت عثمانی جدید است، پس عزیزان طرفداری از جمهوری ارمنستان منطقی تر است. هر چند که تمام این مناطق و جمهوری ها در اصل برای ایران هستند یعنی بودند. ضمنا تجربه ثابت میکند که حمایت از مسلمانها اشتباه است مثل فلسطینی ها و عرب های نژاد پرست و دشمن ایران و ایرانی

    • iraj:

      لطفا کمی تاریخ بخون بعد نظر بده ممنون

  3. شکوفه های کویری:

    دوستانی که نظر دادید ، اینقدر فاز دینی مذهبی برندارین و قضیه در اصل زیاده خواهی جمهوری آزربایجان است . تقریبا تمام جمعیت منطقه قره باغ ارمنی هستند، ضمنا جمهوری آزربایجان الان نوکر ترکیه است و ترکیه هم که با ما تقریبا مشکل داره و در پی تاسیس حکومت عثمانی جدید است، پس عزیزان طرفداری از جمهوری ارمنستان منطقی تر است. هر چند که تمام این مناطق و جمهوری ها در اصل برای ایران هستند یعنی بودند. ضمنا تجربه ثابت میکند که حمایت از مسلمانها اشتباه است مثل فلسطینی ها و عرب های نژاد پرست و دشمن ایران و ایرانی

    • محمدرضا:

      والا شما که نژاد پرست تر از عربها تشریف داری! بعدش شما که فازت مذهبی نیست میتونم ببینم تو چه فازی هستی؟ فاز ارمنی پرستی؟! آدم بیسواد اقلا” تاریخ معاصر منطقه قره باغ رو بخون بعد بگو اکثریت ارمنی! ارمنیها را روسها با نقشه قبلی کوچاندن تا قفقاز رو یه منطقه صرفا” مسیحی بکنن اونم ارمنیها که هم باهاشون هم مذهب هستن هم ارامنهپراکنده بودن مثل یهودیها و هم شدیدا” طمعکار

  4. غریبه:

    مرتیکه کافر چقدر پرتوقعه.
    اراضی مسلمون ها سال هاست دست این جنایتکاراست.

    • نام شما...امين:

      جنایتکارو معلومه کیان دیگه ضایع اس از یه کلمه جدید تر استفاده کن قتل عام ١٩١۵ و سومگایت

  5. SAVAŞ:

    درست میگه یه زودوی سد و نیروگاه برق آبی قیز قلعه سی به بهره برداری خواهد رسید ولی حضور مقامات ارشد ارمنستان در افتتاحیه رو فکر کنم به گور ببرند…
    قاتلان مسلمانان و تبدیل کنندگان مسجد به طویله متاسفانه تبدیل شدند به دوست و شیعیان شدند دشمن!!!

    • نام شما...امين:

      اینقد پرت و پلا نگو…مسجد که همون مسجد کبوده ایروان رو که مث ماه نگه داشتن

  6. هادی:

    خاک عالم به سرتونوبرین از وهابیون فلستطین حمایت بکنین.لیاقتتون همینه.انشالله که با روی سیاه حضرت علی ر زیارت می کنین.

  7. نام شما...:

    وای خدای من .ببین کار به کجا رسیده که نماینده یک کشور اشغالگر در خاک ایران مصاحبه میکنه .ایران باید کشور اشغالگر ارمنستان رو همانند اسراییل به رسمیت نشناسه

    • محمد:

      نمیدونم چطور میتونیم ادعای شعیه امیر المومنین رو داشته باشیم!!! نماینده کشور کافر غاصب خاک شیعه امیرالمومنین اومده تو کشور شیعه ایران حرف از حقوق غاصبان داشناک ارمنی میزنه!!! وای بر منافقینی که از شیعه فقط اسمشو یدک میکشند

      • نام شما...امين:

        غاصب که اذربایجانه که نخجوان رو غصب کرده…خو تو که خیلی ادعا میکنى تا قزوینو فعلا بده به اذربایجان چون اون رو هم میخوان😂

  8. tohid:

    خاک اسلام سال های طولانی اشغال است کجاست مراجعه تقلید که حکمه جهاد برای ازادی خاک اشغالی دهد
    ایران باید با کمک نظامی حمایت کند

  9. ح.م:

    زنده باد آذربایجان

  10. یه مسلمان:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    به امید آزادی قره باغ و الحاق دوباره آن به آذربایجان و بازگشت به آغوش اسلام
    اللهم عجل لولیک الفرج

    • نام شما...امين:

      تازه ٣٠ ساله ازاد شده چى چى ازاد بشه😂

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.