موفقیت شگفت‌انگیز دانشمندان در برقراری نخستین ارتباط با بیماران نباتی با «ام آر آی»

۲۹ آبان ،

اسکن‌های تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی(اف‌ام‌آرآی) توانسته است به پزشکان در برقراری ارتباط با یک بیمار کانادایی که در اثر تصادف برای ۱۲ سال در حالت نباتی به زندگی خود ادامه می‌دهد، کمک کند.

 

MRI

 

به گزارش “یک پارس” به نثل از ایسنا، اسکات روتلی ۳۹ ساله در این ارتباط به پزشکان از نبود درد در بدن خود سخن گفته که اولین ارتباط یک بیمار خاموش مبتلا به آسیب‌های شدید مغزی در پاسخگویی مستقیم در مورد وضعیت و درمان وی به شمار می‌رود.

 

آدریان اوون، دانشمند اعصاب انگلیسی در گفتگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی اظهار کرد: اسکات توانسته یک ذهن هوشیار متفکر را به نمایش بگذارد.

ما مغز وی را چندین بار اسکن کردیم و الگوهای فعالیت مغزی وی نشان دهنده پاسخگویی وی به سوال‌های ما بود.

به اعتقاد ما اسکات می‌داند که چه کسی بوده و کجاست. اوون سرپرستی تیمی را در موسسه مغز و ذهن دانشگاه اونتاریوی غربی برعهده داشته که از اسکن‌های ام‌آر‌آی برای اندازه‌گیری واکنشهای روتلی استفاده می‌کند.

 

آزمایشات قدیمی نشان از این داشتند که روتلی در یک وضعیت نباتی به سر می‌برد و از هیچ فعالیت مغزی مناسبی برخوردار نیست.

اوون و پزشکان دیگر این وضعیت جدید را بدین معنی می‌دانند که کتابهای پزشکی با پیش رو آمدن ارزیابی بیماران دارای آسیب‌های شدید مغزی باید دوباره‌نویسی شوند.

 

نورولوژیست پیشین روتلی برای یک دهه گفته بود که تمام نتایج آزمایشات انجام شده از اسکن‌های مغزی روتلی نشان‌دهنده عدم تجربه هیچ گونه فعالیت ذهنی بوده است

 

. به گفته اوون، این نتایج می‌تواند به مراقبتهای پیشرفته‌تر از بیماران برای آن دسته از افرادی که از آسیبهای مغزی شدید رنج می‌برند منجر شود و یک بهبود عمده در رسیدگی روزانه به بیماران از جمله وظایف معمولی مانند غذا دادن یا حمام کردن به شمار خواهد رفت.

 

همچنین از آنجایی که اسکنهای اف‌ام‌آرآی از تابش استفاده نکرده و کاربرد آنها توسط متخصصان آموزش دیده‌ بسیار آسان است، پزشکان می توانند از آنها برای برقراری ارتباط منظم با بیماران استفاده کنند.

سلامت و زندگی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.