مولفه‌های فرهنگی پشتوانه روابط استراتژیک ایران و پاکستان است/لزوم توجه “نواز شریف” به وعده‌های دروغین آمریکا

۱۳خردادماه،

یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه رئیس‌جمهور پاکستان باید مراقب وعده‌های دروغین آمریکا باشد، گفت: وجود مولفه‌های فرهنگی مانع از این می‌شود که هرگونه تحولی در روابط پاکستان و آمریکا بتواند تاثیر منفی بر روابط این کشور با ایران داشته باشد.

” نوذر شفیعی ” در گفتگو با خبرنگارسیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به موضع‌گیری جدید نوازشریف رئیس‌جمهور فعلی پاکستان در بهبود روابط با آمریکا گفت: منفی بودن افکار عمومی نسبت به آمریکا به دلیل ناآرامی‌ها و درگیری‌هایی که این کشور در پاکستان ایجاد کرده بود، سبب شد نواز شریف با اعلام سیاست تجدیدنظر در روابط با آمریکا به جلب افکارعمومی بپردازد بنابراین این موضع‌‌گیری با توجه به فضای قبل از انتخابات اندکی متناقض است.
وی با توجه به اینکه برقرای روابط بین پاکستان و آمریکا برای هر دو طرف مسئله‌ای مهم است، ادامه داد: پاکستان برای برون رفت از بحران‌های مالی، بی‌ثباتی‌های داخلی و تهدید‌های منطقه‌ای به حمایت آمریکا نیاز دارد، از طرفی آمریکا هم برای مقابله دروغین با تروریسم چاره‌ای جز همکاری با پاکستان ندارد البته تحقفق این مهم مشروط بر این است که پاکستان در این مسیر آنگونه که آنها می‌خواهند عمل کند.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به تاثیر روابط این دو کشور بر مسائل منطقه تصریح کرد: به نظر می‌رسد در دوره جدید تفاوت چندانی در روابط بین پاکستان و آمریکا احساس نخواهد شد چراکه روابط این دو کشور بر اساس یک سری ساختار‌ها شکل گرفته، بنابراین کارگزاران کمتر می‌توانند بر چارچوب‌های موجود تاثیرگذار باشند.

شفیعی با اشاره به نزدیکی جغرافیایی ایران و پاکستان افزود: روابط این دو کشور از یک عمق استراتژیک برخوردار بوده و به دلیل مجاورت فرهنگی ، دینی و تاریخی تغییر و تحولات دولت‌ها کمتر می‌تواند این روابط را تحت تاثیر قرار دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مولفه‌های فرهنگی مانع از این می‌شود که هرگونه تحول در روابط پاکستان و آمریکا بتواند تاثیر منفی بر روابط  این کشور با ایران داشته باشد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.