مونالیزای افغانستانی پناهنده ایتالیا شد

دختر افغان مجله نشنال جئوگرافیک وارد ایتالیا شد.

مونالیزای افغانستانی پناهنده ایتالیا شد

به گزارش ممتاز نیوز، شربت گل، دختر افغانی که تصویر او بر روی جلد مجله نشنال جئوگرافیک جهانی شده بود، به خاک ایتالیا پا نهاد.

به گزارش آسوشیتدپرس برنامه خروج او‌ بخشی از عملیات کشورهای غربی برای یاری‌رسانی به خروج کسانی بوده است که پس از قدرت‌گیری طالبان در افغانستان جانشان در خطر است.

بنا به این گزارش، دفتر ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، در بیانیه‌ای اعلام کرده است عملیات نجات شربت گل در پی آن سازمان‌دهی شده است که وی برای گریز از افغانستان درخواست کمک کرده بود.

بیانیه دولت ایتالیا می‌گوید این کشور اکنون به او برای بنا کردن یک زندگی نوین در ایتالیا کمک خواهد کرد.

شربت گل در سال ۱۹۸۴ و بعنوان یک دختر ‌پناهنده افغان زمانی در جهان چشم‌ها را به خود خیره کرد که استیو مک کری، عکاس جنگی، از او و چشمان نافذ سبزش عکس گرفت و این عکس بر روی جلد مجله نشنال جئوگرافیک چاپ شد. در آن سال شربت گل در اردوگاهی پناهندگی در پاکستان زندگی می‌کرد. مک کوری بعدها دوباره او را در سال ۲۰۰۱ پیدا کرد.

او در سال ۲۰۲۲ بار دیگر به پاکستان رفت، اما به اتهام خرید اوراق جعلی هویت پاکستانی بازداشت و به اخراج از این کشور محکوم شد. 

در بازگشت به کابل، او با خوشامدگویی اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در ارگ ریاست جمهوری روبه‌رو شد و دولت افغانستان کلید یک آپارتمان را به او هدیه کرد.

ایتالیا یکی از کشورهای غربی است که پس از خروج آمریکا از افغانستان و قدرت‌گیری طالبان در این کشور به صدها تن در افغانستان کمک کرده است تا از این کشور به ساحل امن پرواز کنند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.