مکبث با تأثیر از تحولات جاری منطقه خاورمیانه

۱۵م آذر ،

آثار نمایشی شکسپیر همیشه قابلیت‌های ویژه یا برای به روز شدن داشته و دارند و همواره خوانشی متفاوت از آن را مخاطبان روی صحنه شاهد می باشند.

سرویس نمایش هنرآنلاین// آثار نمایشی شکسپیر همیشه قابلیت های ویژه یا برای به روز شدن داشته و دارند و صرفنظر از اینکه در طول سال های قبل از اصل نمایشنامه های این درام نویس شهیر دنیا اجراهای نمایشی به روی صحنه رفته اند اما گاه شخصیت ها و فضای نمایشی ایجاد شده در آن نیز ابزار و مصالح مناسبی را برای تولید آثار نمایشی اقتباسی فراهم آورده است.

از آنجا که نمایشنامه‌های معروف شکسپیر که فراگیری اجرای آن را در سراسر دنیا در فصول مختلف شاهد هستیم اغلب شخصیت‌محور می باشند، لذا این امکان را فراهم می آورند که هر از چند گاهی روایت این آثار را از منظر یکی از بیشمار شخصیت های نمایشی هر نمایشنامه شاهد باشیم که این خود رابطه مستقیم با خلاقیت کارگردان آن دارد.

دو نمایشنامه مکبث و هملت از این میان بیشتر از سایرین مورد اقبال کارگردانان قرار گرفته اند و براساس الگوی فوق فعالان تئاتر برای جذابیت هر چه بیشتر این آثار به تولید نمونه هایی موفق و یا حتی ناموفق پرداخته اند.

مکبثی که قطب الدین صادقی آن را کارگردانی کرده است و این شب ها شاهد اجرای آن در تماشاخانه ایرانشهر هستیم البته گونه ای دیگر از اجرای این اثر جاودان شکسپیر را تجربه می کند منتها با نوعی نگرش به روز شده حاصل از اتفاقات جاری در منطقه خاورمیانه با عنوان مبارزه علیه دیکتاتور های کشورهای عربی که نام جهانی آن بهار عربی است اما در ایران به بیداری اسلامی معروف است.

گفتنی است، نمایش ۹۰ دقیقه ای “مکبث” به کارگردانی قطب الدین صادقی که اجراهای خود را از اواخر آبان ماه با بازی هنرمندانی همچون؛ میکائیل شهرستانی، کوروش سلیمانی، امیر بختیاری، کرامت رودساز، ناصر عاشوری، عباد نظری، صنم صالحی و … در مجموعه تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است.

انتهای پیام/۵۲/۵۳
 

 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.