مکتب ایرانی از نگاه هنرمند تاجیک

۰۸م آذر ،

هنرمند با سابقه تاجیکستانی، که عمر خود را به تحقیق در مورد فرهنگ ایران و تاجیکستان صرف کرده است، در استان مرکزی، نمایشگاه آثار رودوزی خود را پربا کرده است.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، مکرمه قیوم زاده، هنرمند تاجیکستانی، نمایشگاهی را در گالری “ماندگار” ارشاد اراک برپا کرده است.

به گفته امیر هِزاوه، مدیر گالری ماندگار، این هنرمند نزدیک به ۵۰ سفر به کشور ایران داشته است و در این سفرها روی طرح های دوره ساسانی و غیره ایران تحقیقاتی بسیاری انجام داده و آنها را در آثار خود جای داده است.

آثار وی رودوزی هایی می باشند که به سبک ایرانی و تاجیکستانی کار شده اند.

مکرمه قیوم زاده، به سبک ایرانی علاقه بسیاری دارد و بیشتر آثار وی برگرفته از آثار ایرانی است و تنها بخشی از کارهای ارائه شده او در این نمایشگاه را آثار سنتی تاجیکستانی تشکیل داده اند.

۴۰ اثر رودورزی در نگارخانه ماندگار اراک ارائه شده است که بعضی از این آثار عمر ۷۰-۸۰ ساله هم دارند. و متراژ بعضی از آنها ۲در۳ متر و یا یک و نیم متر است.

وی ۶۰ سال سن داد و در طول زندگی خود ۴ سال یکی از هفت داور یونسکو برای انتخاب مُهر اصالت آثار هنری بوده است.

قیوم زاده نمایشگاهی از طراحی لباس را در موزه “لوور” پاریس داشته است که در آن طراحی لباس هایی برگرفته از داستان شاهنامه را ارائه داده بود. وی در این نمایشگاه شخصیت هایی همچون تهمینه، سهراب، رستم و غیره، حتی سیمرغ را با توجه به داستان ها و تصورات خود برگرفته از اشعار فردوسی را ارائه کرده بود.

وی به شدت عاشق فرهنگ اصیل ایرانی و به خصوص شاهنامه است، به طوری که به نقل از خودش، تا کنون ۴۲ بار مقبره فردوسی را زیارت کرده است.

نمایشگاه آثار رودوزی مکرمه قیوم زاده، هنرمند میهمان تاجیکستان، تا ۱۱ آذرماه جاری در نگارخانه ماندگار اراک برپا است و علاقه‌مندان می توانند در ساعات های ۱۰ الی ۱۲٫۳۰ و ۱۶٫۳۰ الی ۲۱ از این نمایشگاه بازدید کنند.

انتهای پیام/۳۸


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.