میخواهم بر اندیشه مملکتم بیافزایم/معرفی برگزیدگان ˝شنبه‌های مولوی˝

۱۹خردادماه،

روز قبل ۱۸ خرداد مراسم اختتامیه دومین دوره نمایشنامه‌خوانی ˝شنبه‌های مولوی˝ با حضور هنرمندان در سالن اصلی تالار مولوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، روز قبل ۱۸ خرداد مراسم اختتامیه دومین دوره نمایشنامه‌خوانی “شنبه‌های مولوی” با حضور هنرمندان در سالن اصلی تالار مولوی برگزار شد.

در این مراسم سعید اسدی مدیر تالار مولوی بیان کرد: این جشنواره از سال قبل با وجود عدم امکانات کافی برگزار و خوشبختانه ادامه یافت. مهمترین رویکردمان را بر مبنای کشف، معرفی و حمایت از نمایشنامه ها قرار دادیم. به عبارتی هدف ما تاکید بیشتر بر نمایشنامه بود و بر همگان آشکار است که در مورد نمایشنامه نویسی با چه مسایلی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: مسال ما بخشی تحت عنوان “مرور نمایشنامه های دهه شصت خورشیدی” را طراحی کردیم که چندان مورد استقبال قرار نگرفت اما امیدواریم که سال آینده این بخش با استقبال مخاطبان مواجه شود و نگاهی به تاریخ نمایشنامه نویسی کشورمان هم داشته باشیم.

اسدی گفت: بر اساس هدفی که تالار مولوی داشته و قرار است به عنوان مرکز تئاتر دانشگاهی فعالیت داشته باشد، تعدادی از جوانان خلاقی که سابقه اجرا هم داشته اند به عنوان حلقه تئاتر دانشگاهی شکل گرفته‎اند و این هسته ای است برای حلقه‌های دیگر که جوانان را در تئاتر مولوی سازماندهی کند تا فعالیت‌های تئاتر دانشگاهی و دانشجویان را رونق دهد.

سپس دکتر گل محمدی مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه تهران به سخنرانی پرداخت و گفت: در یکی دو سال اخیر مرکز تالار مولوی با بعضی مسائل مواجه شد که شما هم تحت تاثیر آن واقع شدید، شاید شما این نگرانی را داشتید که آینده مولوی چه می‌شود.

وی ادامه داد: از سال ۸۹ تالار مولوی از جهاد دانشگاهی جدا شد و به معاونت فرهنگی دانشگاه تهران ملحق شد. این معاونت در سال ۹۱ تبدیل به دو معاونت دانشجویی و فرهنگی شد. معاونت فرهنگی دارای اداره کلی است به نام اداره کل فرهنگی و اجتماعی که سابقه دیرینی دارد و از قبل از انقلاب فعالیت داشته اما بعد از انقلاب دچار وقفه ای شد و از سال ۱۳۷۴ دوباره تاسیس شد. ما در سال قبل بالغ بر ۲۷ هزار مخاطب داشتیم که واقعا در این اوضاع اقتصادی عدد بسیار خوبی است. هدف ما تا کنون حمایت از تالار مولوی بوده و در حد توانمان این حمایت را انجام داده‌ایم. البته اداره کل فرهنگی مجموعه‌های دیگر را هم دارد که باید بودجه را بین آنها تقسیم کند.

محمد چرمشیر در این مراسم عنوان کرد: من نمایشنامه نویس هستم و کار دیگری نیز بلد نیستم. بعد از سی و اندی سال هنوز در نقطه ای ایستاده ام که خودم هم نمی دانم نمایشنامه نویس خوبی هستم یا نمایشنامه نویس بدی هستم.

چرمشیر عنوان کرد: من به شخصه هیچ گاه تئاتر را جایگاه رقابت و یا خوب و بد بودن، ندیدم. کلا نمایشنامه نویسی را جایگاهی دیده ام که قرار است در آن تجربه کنیم و چیزی بر اندیشه مملکتمان و یا بر اندیشه بشری اگر توانستیم، بیفزاییم.

وی افزود: من امسال برای آخرین سال مشغولیت معلمی‌ام را در دانشگاه تعطیل کردم و دیگر معلم نیستم و امروز لحظات غمگینی را به خاطر این ماجرا با تنهایی خودم سپری می‌کنم. من از ۱۸ سالگی وارد دانشگاه شدم و ۲۰ سال هم معلم دانشگاه بودم اما از امسال دیگر این کار را نمی‌کنم.

این نمایشنامه نویس بیان کرد: صحبت من با خودمان است که ما نمایشنامه نویسان چه می کنیم و یادمان رفته که نمایشنامه نویسی یک علم است و فقط با استعداد ما سر و کار ندارد.

بخش بعدی با معرفی برگزیدگان همراه بود:

در بخش جایزه ویژه دومین دوره نمایشنامه خوانی شنبه های مولوی که توسط هما جدیکار اعطاء شد، منصور خلج به خاطر نمایشنامه “فرودگاه بعدی”، فرهاد شریفی به خاطر نمایشنامه “در تاریکی دره تنگ” و ابراهیم پشت کوهی به خاطر نمایشنامه “عمو سام” موفق به دریافت جایزه ویژه این دوره نمایشنامه خوانی شدند.

در بخش خوانش‌گران زن‌، نفیسه زارع(آخرین حکایت فرهاد)، فرانک کلانتری(خانوادگی) و شید ( ماضی استمراری) بدون اولویت با عنوان برگزیده معرفی شدند.

در بخش خوانش‌گران مرد، جواد پور حیدری و فرید فرهنگ به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

در بخش کارگردانی‌، غلام حسین دولت آبادی ، رضا شاه بداغی، محمود صانعی بدون اولویت به عنوان برگزیده معرفی شدند.

در بخش ترجمه‌، امیر حسین طاهری و غلام حسین دولت آبادی بدون اولویت برگزیده شدند.

در بخش نمایشنامه نویسی‌، سعید شهریار به عنوان نفر دوم و رضا شاه‌بداغی به عنوان نفر اول معرفی شدند.

همچنین نمایش “خانوادگی” به کارگردانی بهیاد نجفی و طاهره فرغانی به عنوان نمایش برگزیده اعلام شد.

انتهای پیام/۵۴/۵۳

 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.