میزان اختلال چربی خون در کودکان و نوجوانان ایران ۲۵ درصد است

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان گفت: میزان اختلال چربی خون در کودکان و نوجوانان ایران با وزن طبیعی و شیوه زندگی سالم، ۲۵ درصد است.

 رویا کلیشادی ظهر امروز در کنفرانس علمی پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی در ارتباط با پیشگیری اولیه از بیماری‌های قلبی و عروقی در کودکان اظهار کرد: در این مطالعه اثبات شد که چربی ال دی ال کودکان ایران نسبت به کودکان جهان پایین‌تر است که سطح چربی تری‌گلیسیرین و ال دی ال عوامل سندرم متابولیک است.

وی افزود: در یک پژوهش علمی که روی ۲۱ هزار دانش‌آموز ایران صورت گرفت مشخص شد که دور کمر کودکان ایران بیش از کودکان انگلیسی است و این نشان‌دهنده استعداد ژنتیکی چاقی شکمی در کودکان کشور است.

*۱۷ درصد از کودکان ۶ ساله ایرانی اضافه وزن دارند

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان ادامه داد: براساس پژوهشی که سال ۲۰۰۷ روی کودکان شش ساله انجام گرفت مشخص شد که ۱۹ درصد این کودکان مبتلا به کمبود وزن و ۱۷ درصد از کودکان حاضر در پژوهش اضافه وزن دارند.

وی کم‌تحرکی را مضرترین عامل در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد و افزود: براساس میانگین جهانی در طول شبانه‌روز یک کودک باید دو ساعت تلویزیون تماشا کند که در ایران این زمان به چهار ساعت و نیم می‌رسد.

صانعی اضافه کرد: میزان اختلال چربی خون در کودکان و نوجوانان ایران با وزن طبیعی و شیوه زندگی سالم، ۲۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه در صورت اصلاح شیوه زندگی سالم با کاهش بروز دیابت در افراد مواجه می‌شویم، ادامه داد: با توجه به اینکه سلیقه‌های غذایی کودکان تا سن سه سالگی شکل می‌گیرد و از سویی دیگر عادات غذایی در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیر دارد، بنابراین لازم است که از همان ابتدا نمک و شکر به غذای کودکان اضافه نکنیم.

صانعی تاکید کرد: البته این در حالی که مصرف یک کم نمک عامل بیماری در کودکان نمی‌شود بلکه در طول زندگی فرد یاد می‌گیرد که نمک و شکر بیش از اندازه به غذای خود اضافه نکنند.


خبر .:: پایگاه خبری رسانه کودک ::.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.