میزان بالای سزارین‌های غیر ضروری در کشور، زنگ خطری برای متولیان سلامت

به گزارش ایمنا دکتر مرضیه وحید دستجردی طی پیامی به کنگره ملی زایمان ایمن گفت: یکی از بزرگترین نعمت‌های پروردگار برای بشر تندرستی و سلامتی است،‌ حفظ سلامت از حقوق اصلی و تبعیض ناپذیر هر انسانی به شمار می‌آید. برای داشتن جامعه‌ای سالم باید انسان سالم و خانواده سالم را مد نظر قرار داد. مادران به عنوان اولین آموزگاران جامعه، ‌محور سلامت خانواده بوده و مرگ و ناتوانی آنها همه ابعاد سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی افزود: تامین و حفظ سلامت و کاهش مرگ و میر مادران نوعی سرمایه‌گذاری در جامعه محسوب می‌شود که یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه و از اهداف مهم توسعه هزاره است.
وزیر بهداشت در ادامه گفت: یکی از مهمترین رخ دادهای زندگی هر زن، بارداری و زایمان است. پیشرفت‌های پزشکی قرن اخیر ایمنی بارداری و زایمان را افزایش داده ولی همزمان با آن دخالت پزشکی در اکثر زایمان‌ها رواج پیدا کرده، ‌به طوری که مفهوم زایمان به عنوان پدیده فیزیولوژیک که در برخی موارد نیاز به مداخله پزشکی دارد، از بین رفته است. در عصر تکنولوژی، زنان به طور مداوم در معرض پیام‌هایی هستند که به توانایی و باورشان در انجام زایمان طبیعی صدمه وارد می‌کند.
دکتر دستجردی افزود: اگر چه سزارین یکی از اقدامات اساسی برای حفظ حیات و سلامت مادر و جنین بوده و از مطمئن‌ترین روش‌های جراحی است ولی انجام سزارین‌های قابل قبول توسط سازمان بهداشتی جهانی ( ۱۵ تا۱۰ درصد زایمان‌ها نیاز به سزارین دارد) است. میزان بالای سزارین‌های غیر ضروری در کشور زنگ خطری برای متولیان بهداشت و درمان است چرا که این موضوع سبب افزایش عوارض مادری و نوزادی، همچنین سبب افزایش مرگ و میر مادران، افزایش هزینه‌های بهداشت و تحت تاثیر قرار دادن کیفیت زندگی آن‌ها بعد از زایمان می‌گردد.
وی گفت: برگزاری کنگره ملی (زایمان ایمن ‐ سزارین یا زایمان طبیعی؟) که به همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان و دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت برگزار می‌شود اقدام مناسبی در جهت حساس سازی جامعه و نظام سلامت در راستای کاهش سزارین‌های غیر ضروری و ترویج زایمان طبیعی است.
دکتر دستجردی در پایان اظهار امیدواری کرد با زحمات همکاران در عرصه بهداشت و درمان در کل کشور، قدمی به سوی ترویج زایمان طبیعی و پیشگیری از مرگ‌های قابل اجتناب مادران برداریم.
/۱۰۴

اخبار اخبار علمی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.