میوه ها را با محلول سرکه بشویید / توصیه سازمان غذا و داروی آمریکا

تابستان فصل سبزی و میوه های تازه است. این گروه از مواد غذایی فواید زیادی دارند و کارشناسان تغذیه توصیه می کنند روزانه ۵ سهم از آنها را در برنامه غذایی بگنجانیم اما گاهی بی توجهی به نکته های بهداشتی هنگام خرید، شستشو و نگهداری این مواد باعث ایجاد مسمومیت غذایی می شود.

برای پیشگیری از بروز این مشکل و آشنایی با بهترین روش شستن میوه و سبزی این مطلب را بخوانید.
طبق آمار، در اثر مصرف غذاهای آلوده به باکتری های بیماری زا، سالانه حدود ۴۸میلیون نفر بیمار و ۱۲۸هزار نفر در بیمارستان بستری می شوند و ۳هزار نفر جانشان را از دست می دهند. بیشتر این افراد می دانند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها باید مواد غذایی با منشأ حیوانی را با دقت مصرف کنند اما بسیاری از این موضوع که میوه و سبزی تازه هم می توانند علت شیوع مسمومیت های غذایی باشند، بی اطلاع اند و روش صحیح شستشوی آنها را نمی دانند.

● روش های شستشوی رایج
محققان سازمان غذا و داروی آمریکا در یک بررسی روش های مختلف شستن میوه را با هم مقایسه کردند و ۴روش شستشو با صابون ضدباکتری (این روش را متخصصان ایمنی غذا توصیه نمی کنند)، استفاده از محلول رقیق سرکه (یک قسمت سرکه و ۳ قسمت آب) و سپس شستن با آب، ساییدن با فرچه و شستن با آب ساده بررسی شد. سپس از هر ۴گروه، تعدادی میوه به صورت نمونه انتخاب و پس از چند روز تعداد کلونی های باکتری آنها آزمایش شد. نتیجه نشان داد شستن میوه ها با فرچه ۸۵درصد (کمی کمتر از شستن با آب) باکتری ها را از بین می برد اما بهترین روش استفاده از محلول رقیق شده سرکه است که می تواند ۹۸درصد باکتری ها را از بین ببرد.

● شستشو با محلول سرکه
برای شستن میوه و سبزی با محلول سرکه، باید یک ظرف مخصوص اسپری را با ۳فنجان آب و یک فنجان سرکه پر و سطح میوه را با این محلول آغشته کنید و سپس با آب سرد بشویید. آب سرد، باقیمانده طعم و بوی سرکه را از بین می برد و فرایند شستن را به پایان می رساند. این کار حدود ۳۰ثانیه زمان می برد. البته این روش برای میوه هایی با سطح صاف خیلی مناسب است ولی سبزی هایی مانند بروکلی، برگ کاهو و اسفناج را که شستنشان کمی سخت تر است، در محلول سرکه بخیسانید مثلا برگ های کاهو را جدا کنید و در یک تشت بزرگ حاوی محلول سرکه قرار دهید.
تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات بهداشت محیط و کشاورزی آمریکا نیز نشان داده است شستن میوه و سبزی در محلول رقیق سرکه و آب در مقایسه با شستن میوه با آب بهتر است. نتایج این تحقیق نشان می دهد خیساندن میوه ها در محلول سرکه و تمیز کردن سطحشان با فرچه می تواند ۹۸درصد باکتری ها را از بین ببرد. پیشنهاد می شود سبزی هایی مانند بروکلی و کاهو را ۲دقیقه در محلول آب و سرکه خیس کنید و پس از شستن سبزی، ظرفشان را نیز به دقت بشویید.

● ۱۱ توصیه بهداشتی
طبق هشدار متخصصان سازمان غذا و داروی آمریکا، میوه و سبزی ها هنگام رشد در مزرعه ممکن است با حیوانات، مواد خطرناک موجود در آب و خاک و بهداشت نامناسب کارگران و کشاورزان آلوده شوند. انتقال این محصولات بعد از برداشت نیز خطر آلودگی را افزایش می دهد. آلودگی می تواند بعد از خرید محصول و هنگام تهیه غذا و با نگهداری نامناسب هم اتفاق بیفتد بنابراین متخصصان این سازمان توصیه می کنند میوه ها و سبزی هایی که له یا خراب شده اند (احتمال رشد باکتری در این قسمت ها بیشتر است) انتخاب نکنید و سبزی های خردشده مانند برگ های خرد شده کاهو یا برش های هندوانه را در یخچال نگهداری کنید. اینها توصیه های دیگر این متخصصان است:

۱. قبل و بعد از شستشو و آماده کردن میوه و سبزی های تازه، دست هایتان را ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون بشویید. این توصیه قدیمی هنوز بهترین راه برای پیشگیری از بیماری هاست.
۲. سطح میوه و سبزی را به آرامی زیر شیر آب بشویید. لازم نیست برای این کار از صابون یا محصولات شوینده استفاده کنید اما می توانید سرکه و حتی آبلیمو در آب بریزید.
۳. قبل از پوست کندن، میوه و سبزی را بشویید تا باکتری ها از چاقو به میوه یا سبزی منتقل نشوند.
۴. سطح خیار و هندوانه را با فرچه مخصوص خوب تمیز کنید.
۵. برای کاهش آلودگی و پیشگیری از رشد و تکثیر باکتری هایی که ممکن است هنوز روی سطح میوه و سبزی وجود داشته باشند، پس از شستن، میوه را با دستمال یا حوله کاغذی تمیز خشک کنید.
۶. با توجه به اینکه ممکن است باکتری ها از زمان شکوفه زدن میوه روی درخت وجود داشته باشند، بعد از شستن دو سر میوه را ببرید.
۷. برگ های بیرونی کلم و کاهو را دور بریزید.
۸. ظرف ها را ضدعفونی کنید. تخته آشپزخانه و سطوحی که مواد غذایی با آنها تماس داشته اند، با آب گرم و صابون بشویید زیرا باکتری ها ممکن است از یک غذا به غذای دیگر منتقل شوند. برای ضدعفونی کردن نیز از یک قاشق چایخوری محلول سفیدکننده در یک لیتر آب استفاده کنید. در مورد وسایلی که با گوشت خام در تماس اند این محلول باید حدود ۱۰دقیقه روی سطح مورد نظر باقی بماند.
۹. گوشت خام را جدا و در کیسه پلاستیکی نگه دارید و مراقب باشید خونابه آن روی میوه ها و سبزی هایی که خام مصرف می شوند، نریزد.
۱۰. برای بریدن و خردکردن گوشت، میوه و سبزی از چاقوی جدا استفاده کنید.
۱۱. دمای سرد از تکثیر بسیاری باکتری های بیماری زا جلوگیری می کند بنابراین همواره میوه، سبزی و سایر غذاهای فاسدشدنی را در ظرف تمیز دردار در یخچال و در دمای زیر ۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.