میوه و سبزی های مقابله کننده با آلرژی

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : این روزها با آغاز فصل پاییز بسیاری از اشخاص دچار حساسیت های فصلی می شوند این در حالی است که کارشناسان تغذیه براین باورند که می توان با خوردن میوه ها و سبزی ها از بروز آلرژی ها جلوگیری کرد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایرنا ؛ براین اساس، خوردن میوه ها و سبزی هایی همچون سیب، انار، انگور، جعفری، سیر و پیاز ،کلم پیچ، کلم بروکلی و انواع مرکبات برای مبارزه با آلرژی ها از سوی متخصصان پیشنهاد می گردد.

دکتر نسرین حاج سید جوادی کارشناس تحقیقات میکرو بیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه ایران در مورد چگونگی بروز آلرژی در بدن گفت: آلرژی حاصل واکنش معیوب و ناقص سیستم ایمنی بدن در مقابله با عوامل خارجی است. آمارها نشان می دهد که از هر۱۰ نفر مبتلا به آسم، هشت نفر از آلرژی های فصلی رنج می برد.از این رو برای مقابله با حساسیت فصلی اولین قدم بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن است.

وی افزود : بررسی الگوی تغذیه، میزان خواب و استرس فرد در درمان حساسیت فصلی مهم است. اشخاصی که از حساسیت های فصلی و آلرژی رنج می برند می توانند با گنجاندن انواع میوه و سبزی و انواع ماهی در رژیم غذایی از بروز حساسیت های فصلی و شدت آن بکاهند.

حاج سید جوادی اظهار کرد: انواع مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت، لیموشیرین و نارنج و موادی همچون عسل، دارچین، زردچوبه، بابونه، بادرنجبویه، شاه تره و سیاهدانه سبب کاهش شدت آلرژی در فرد می گردد زیرا این مواد حاوی آنتی اکسیدان ها ،انواع ویتامین ها ، چربی های امگا ۳ و ترکیبات موثر دیگری می باشند که در مقابله با علایم حساسیت به بدن کمک می کنند.

وی یادآور شد: بعضی از مواد غذایی مانند شمشیر دولبه عمل می کنند. زیرا مصرف بعضی مواد در اشخاصی تحت شرایط خاص ممکن است حساسیت نیز ایجاد کند به طور مثال مصرف بیش از حد بعضی ماهی ها حساسیت زا می گردد. همچنین مصرف بیش از حد انواع کلم می تواند به مشکلات تیروئید منجر شود بنابر این پیشنهاد می گردد در مصرف آنها دقت شود.

این کارشناس تحقیقات میکرو بیولوژی مواد غذایی خاطرنشان کرد: مواد غذایی پروتیئن دار با تحریک سیستم ایمنی بدن، علایم بروز حساسیت را در فرد افزایش می دهند چنانچه لوبیا، تخم مرغ، شیر گاو و صدف های خوراکی از مواد غذایی حساسیت زا می باشند.

حاج سید جوادی افزود: مصرف مواد غذایی حاوی هیستامین مانند گوجه، آجیل، شکلات و خربزه نیز سبب افزایش علایم آلرژی پاییزه می شوند. مصرف فست فودها به سبب وجود رنگ های مصنوعی و غذاهای پرادویه نیز علایم آلرژی را تشدید می کند. از این رو به اشخاص مستعد به آلرژی پیشنهاد می گردد از این مواد کمتر مصرف کنند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.