میگرن خطر ابتلای زنان به فراموشی را افزایش نمی‌دهد

سلامت > تحقیقات
سردردهای میگرنی “آورا” قدرت شناخت سلول‌های مغزی را کاهش نمی‌دهند. میگرن آورا که در زنان شایع‌ است احتمال سکته‌های‌ مغزی کم‌دامنه را افزایش می‌دهد. تا کنون تصور می‌شد که این نوع سردرد بستر فراموشی را نیز فراهم می‌کند.

پژوهش‌گران آمریکایی بر این باورند که افراد مبتلا به سردردهای میگرنی “آورا” با افزایش سن نباید نگران کاهش توانایی‌ مغزی‌ خود باشند. میگرن آورا نوعی سردرد مزمن است که با اختلالات بینایی، حسی و حرکتی همراه است.

افرادی که از میگرن آورا رنج می‌برند، پیش از شروع سردرد جرقه‌های نورانی می‌بینند، دست‌هایشان بی‌حس می‌شود و دچار سر ‎گیجه و ناتوانی در سخن گفتن می‌شوند. تاکنون تصور می‌شد سرعت تحلیل‌ رفتن سلول‌های مغزی و کاهش توانایی شناختی افرادی که از این نوع سردرد مزمن رنج می‌برند با افزایش سن بیشتر است.

پژوهش‌گران آمریکایی که از مدت‌ها پیش بر روی اثرات دراز مدت بیماری میگرن تحقیق می‌کنند، بر این باورند که سردردهای میگرنی آورا تأثیری بر احتمال ابتلا به فراموشی یا بیماری آلزایمر ندارد.

نتیجه آخرین تحقیق این پژوهش‌گران که در مجله تخصصی “بریتیش مدیکال ژورنال” به چاپ رسیده، حاکی از آن است که ارتباط این دو بیماری: میگرن آورا و آلزایمر، کمتر از آن چیزی است که تاکنون تصور می‌شد.

شیوع میگرن آورا و آلزایمر میان زنان

شیوع میگرن آورا و بیماری آلزایمر میان زنان بیشتر از مردان است. با این حال دکتر پاملا ریست، از تیم پژوهش‌گران بیمارستان زنان بوستون آمریکا تصریح می‌کند‎: «نتیجه تحقیق جامع تازه‌ ما حاکی از آن است که بیماری میگرن هر چند رنج‌آور است، اما با کاهش قدرت شناخت مغز ارتباطی ندارد.»

پزشکان بیمارستان زنان بوستون اطلاعات پرونده پزشکی بیش از ۶ هزار زن داوطلب را که بالای ۶۴ سال سن داشتند، جمع‌آوری کردند. از این زنان ۸۵۳ نفر سال‌ها سردرد میگرنی داشتند یا هنوز از این بیماری رنج می‌بردند.

دسته‌ای از سردردهای میگرنی زنان که با نوسانات میزان هورمون جنسی زنانه یا استروژن مرتبط است، پس از دوران یائسگی و پایان نوسانات هورمونی پایان می‌پذیرد. از میان زنان داوطلبی که سردرد میگرنی را تجربه کرده بودند،‎ ۱۹۵ نفر سردرد همراه با اختلالات بینایی، حرکتی و حسی داشتند.

به گزارش دویچه‌وله، پزشکان بیمارستان زنان بوستون پس از یک آزمایش اولیه دو سال یک‌بار قدرت حافظه و سایر توانایی‌های مغزی تمامی داوطلبان را با انجام ‎ تست‌های مختلف بررسی کردند.

نتیجه این بررسی نشان می‌دهد که توانایی مغزی زنانی که از سردرد میگرنی آورا رنج می‌برده یا می‌برند کمتر از میانگین توانایی مغزی سایر داوطلبان نیست.

افزایش سکته‌های خفیف و آسیب‌های مغزی

تحقیقاتی که پیش‌تر در مورد میگرن آورا صورت گرفته، ثابت می‌کند که این نوع سردرد خطر ابتلا به سکته‌های مغزی را افزایش می‌دهد. احتمال بروز سکته‌های مغزی کم‌دامنه که فرد در ابتدا متوجه بروز آن نمی‌شود نیز بیشتر می‌شود.

افزایش خطر این سکته‌ها که به رگ‌های خونی مغز آسیب می‌رساند، می‌تواند خطر تحلیل رفتن سلول‌های مغزی و در نتیجه ابتلا به بیماری فراموشی را افزایش دهد.

در نتیجه شماری از پژوهش‌گران بر این باور بودند که ابتلای طولانی مدت به میگرن آورا، احتمال گسترش آسیب‌های مغزی را افزایش داده و با افزایش سن موجب بروز آلزایمر می‌شود. تحقیق تازه پژوهشگران آمریکایی چنین احتمالی را تأیید نمی‌کند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.