ناآگاهی نسبت به مواد مخدر اشخاص زیادی دچار اعتیاد می‌کند

۳۰اردیبهشت،

یک پژوهشگر حوزه اعتیاد‌ گفت: اشخاص اغلب به دلیل ناآگاهی نسبت به اثرات بسیار مخرب این مواد، به سمت آنها می‌روند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر شهره شکرزاده در این خصوص گفت: پدیده اعتیاد تنها در مصرف مواد افیونی خلاصه نمی‌شود، بلکه طیف وسیعی از داروهای متفاوت را شامل می‌شود به طوریکه امروزه اعتیاد مصرف داروهای محرک را دربرمی‌گیرد.
 
این پژوهشگر حوزه اعتیاد افزود: بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد نوجوانان و جوانانی که والدینشان مواد مخدر، آرامبخش، سیگار و مسکن مصرف می‌کنند بیش از نوجوانان و جوانان دیگر در معرض استفاده از مواد مخدر می باشند و به راحتی در مقابله با زندگی یکنواخت به داروهای محرک پناه می‌برند، همانطور که اکنون در قرن بیست و یکم، مصرف شیشه به عنوان یک الگوی رایج در بین نوجوانان و جوانان ملاحظه می‌شود.
 
شکرزاده با بیان اینکه تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی از تهدیدات جدی است که کشورهای مختلف از جمله کشور ما را تهدید می‌کند، اظهار داشت: مصرف این مواد، تبعات جبران‌ناپذیر جسمی و روانی برای مصرف‌کنندگان دارد و اشخاص اغلب به دلیل ناآگاهی نسبت به اثرات بسیار مخرب این مواد به سمت آن می‌روند و در ابتدای مصرف نیز، دامنگیر اعتیاد می‌شوند.
 
وی با تاکید بر اینکه آثار مخرب جسمی و روانی مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان‌ها به مراتب بسیار بیشتر از مواد مخدر سنتی است، گفت: مواد مخدر سنتی مانند تریاک تنها سستی‌زا و حشیش توهم‌زا می باشند ولی مواد مخدر صنعتی که ترکیبی از مخدرهای سنتی با مواد شیمیایی می‌باشند، اثر ترکیبی از توهم‌زایی و تحرک‌بخشی دارند.
 
این پژوهشگر حوزه اعتیاد ادامه داد: به همین سبب مصرف مواد مخدر صنعتی و ترکیب شیمیایی آنها، سیستم مرکزی اعصاب را تحریک کرده و سبب بروز نوعی تشنج و حرکات غیرقابل کنترل به همراه تعریق، گشادی مردمک چشم و کنش‌های شدید رفتاری در معتادان وابسته به آنها می‌شود.
 
شکرزاده افزود: شناخت ابعاد اعتیاد، شیوع و گسترش آن در بین نسل جوان به بررسی‌ها و تحقیقات علمی نیاز دارد اما با وجود مطالعات زیادی که در حیطه شناخت اعتیاد انجام شده است، هنوز تا رسیدن به هدف نهایی راه بسیار طولانی در پیش است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.