نائب رئیس اول مجلس در گفت وگو با خبرآنلاین: یارانه های نقدی کم آمد از تولید کنندگان حمایت نشد

آذرجزایری: کمتر پیش می آید وی به نقد عملکرد اقتصادی دولت بپردازد. در تمام دو سال گذشته که بسیاری از کارشناسان به نوع های مختلف سعی داشته اند اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها را موشکافی کنند و به دولت یادآور شوند که در بخش های اساسی کشور چون بخش تولید کاستی هایی دارد، نائب رئیس مجلس تنها به این نکته اشاره کرد که باید در اجرای قانون هدفمندی دولت براساس نقشه راهی که مجلس تدوین کرده قدم بردارد.
اگرچه اجرای فازاول و افزایش بیش از ۲۰ درصدی قیمت ها نشان داد که دولت از نقشه راهی استفاده می کند که خود انتخاب کرده اما با اینحال سید محمد حسن ابوترابی فرد هیچگاه دست از حمایت از این طرح نکشید و همواره تنها به این نکته بسنده کرد که دولت باید تعامل بیشتری با مجلس داشته باشد.اما اینبار گفت وگوی کوتاه این نائب رئیس مجلس با خبرآنلاین رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است.هرچند که ابوترابی فرد در این گفت وگو که مشروح آن رادر ادامه می خوانید باز هم سعی دارد تا به گونه ای نقدکند که حمل بر مقابله وی با سیاست های دولت نشود اما به یک نکته تاکید می کند:” کمبود منابع مالی در پرداخت نقدی یارانه منجر به عدم حمایت از تولید کنندگان شد.”
به نظرشما فلسفه وجودی هدفمندی یارانه ها در جهت تقویت تولید داخل است؟
دقیقا؛ به نظر بنده قانون هدفمند سازی یارانه ها و اجرای آن گام بلندی در حمایت از تولید است.
به نظرشما شرایط فعلی چیزی غیر از این استدلال را نشان نمی دهد؟
همانطور که می دانید مهمترین قدم برای تولید شفاف سازی قیمت هاست و ما هم با اجرای این قانون سعی کردیم به سمت شفاف سازی قیمت ها حرکت کنیم.
اما فکر نمی کنید شفاف سازی قیمت به تنهایی نمی تواند رشد تولید را به همراه داشته باشد.درحال حاضر بسیاری از تولید کنندگان به دلیل اجرای این طرح و عدم حمایت مالی با مشکلات اساسی مواجه شده اند.
اگر این روی سکه را می بینید درعین حال سعی کنید روی دیگر این سکه را هم ببینید.امروز کم نیستند تولید کنندگانی که خواسته های خود را شناختند وتولیدکنندگانی که در جهت رفع کاستی ها ، ضعف ها و تطبیق خودشان با قیمت های واقعی قدم برداشتند.به نظرم اجرای هدفمندی یارانه ها یک حمایت جدی از تولید بوده است. علاوه بر این همانطور که بعضی از دولتمردان اشاره کردند با اجرای این قانون، قدرت خرید عده ای از مردم افزایش یافت.
یعنی شما معتقدید افزایش قدرت خرید مردم باعث رونق کار تولید کنندگان داخلی شده است؟
دقیقا؛ تردیدی نیست که با افزایش قدرت خرید و افزایش سهم بازار برای تولید کنندگان قدمی در جهت حمایت از تولید برداشته شده است.این همان مساله ای است که همواره برخی از تولید کنندگان آن را نادیده گرفته اند.
اما گلایه تولید کنندگان از زاویه ای دیگراست.به نظر نمی رسد عدم تخصیص منابع مالی به بخش تولید با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی با افزایش قدرت خرید مردم رفع شده باشد.چراکه بسیاری از تولید کنندگان برخورد مستقیم با مصرف کننده نهایی ندارند و در عین حال قاچاق کالا فرصتی به فروش تولید داخل نمی دهد.
مجلس در قانون پیش بنیی کرده بود۳۰ درصد از درآمد اجرای هدفمند سازی یارانه ها به تولید اختصاص پیدا کند.اما به هرحال با توجه به کمبود منابع و سهمی که برای پرداخت نقدی به مردم پیش بینی شده بود حمایت لازم از صنعت،تولید و کشاورزی انجام نشد.اما امیدواریم با رصد و تحلیل درست کاستی ها و سختی ها برای اجرای گام بعدی، در این حوزه بتوانیم قدم بهتری برداریم.
 

/۳۱۲۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.