نابسامانی و اختلاف قیمت در بازار کامپیوتر

اختلاف قیمت بین مراکز خرید و فروش کامپیوتر موضوعی است که بسیاری از خریداران کالاهای کامپیوتری به آن معتقدند و بر این باورند که کالاهای کامپیوتری و به ویژه لپ‌تاپ، در مراکز خرید و فروش شناخته شده و البته مدرن‌تر، گران‌تر هستند تا مراکز خرید و فروش در نقاط مرکزی یا نقاطی که بورس خرید و فروش این کالاها نیستند.
فعالان بازار کامپیوتر در نقاط مختلف هم در این باره نظرات گوناگونی دارند. گروهی از فعالان بازار این موضوع را تایید کرده و گروهی نیز این ادعا را قبول نداشته و می‌گویند این حرف و حدیث‌ها تنها برای مخدوش کردن چهره بازار است.
محسن عزیزی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر در یکی از مراکز خرید و فروش در نقاط مرکزی شهر می‌گوید: معمولا در نقاطی مانند محدوده خیابان ولی عصر که بورس اصلی و قدیمی خرید و فروش کالاهای کامپیوتری است، قیمت‌ها به نرخ واقعی نزدیک تر است.
چرا که این مراکز مشتریان زیادی دارند. از طرفی برای حفظ بازار و همچنین خراب نکردن وجهه بازار از عرضه کالا با قیمت بالاتر خودداری می‌کنند. وی می‌گوید: در مراکز خرید و فروشی که در نقاط شمالی شهر واقعند یا مراکزی که مدرن و جدید هستند اما قیمت کالاها بالاتر از نقاط دیگر شهر است. چراکه اجاره فروشگاه، حق شارژ و… در این نقاط بالاتر است و فروشنده هم برای پرداخت این هزینه‌ها روی قیمت کالاهایش می‌کشد.
شیخی، یکی دیگر از فعالان بازار که در یکی از نقاط مرکزی شهر مشغول به کار است، می‌گوید: متاسفانه فضای رقابت در بازار کامپیوتر بسیار نامساعد است و فروشندگان حتی در یک فروشگاه برای فروش کالاهای خود از خراب کردن یکدیگر مضایقه نمی‌کنند.
به گزارش دنیای اقتصاد در چنین فضایی اصلا عجیب نیست که حرف‌هایی در این خصوص زده شود. مثلا گروهی می‌گویند در مراکز کامپیوتر در نقاط شمالی شهر فروشندگان کالاها را گران می‌فروشند و در عوض آنها هم می‌گویند، فروشندگان در نقاط مرکزی شهر کالای مرجوعی، سرقتی و مورد دار به فروش می‌رسانند. وی می‌گوید: این حرف و سخن‌ها همه ناشی از وضعیت بد بازار است که این‌چنین فضا را مسموم کرده است. این فعال بازار می‌گوید: شاید این گفته صحت داشته باشد که در برخی از مراکز خرید و فروش قیمت‌ها بالاتر است، اما معمولا کالاهایی که دارای نمایندگی هستند در سراسر شهر با قیمت مشخصی به فروش می‌رسند.
اما مومن‌نژاد، یکی از فعالان بازار پایتخت در این مورد می‌گوید: اینکه می‌گویند فروشندگان در نقاط شمالی شهر یا در مراکز خرید و فروش مدرن و جدید، کالاها را گران می‌فروشند صحت ندارد. ما کالاها را به قیمت روز می‌فروشیم. البته ممکن است برخی از کسبه در سایر نقاط شهر بنا به دلایلی کالاها را ارزان‌تر بفروشند که این به معنی گران فروشی ما نیست.
یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر در پایتخت هم می‌گوید: در حال حاضر برای کالاها، حتی بین فروشگاه‌ها در یک مرکز خرید و فروش اختلاف قیمت است چه برسد به مراکز خرید و فروش کامپیوتر، این فعال بازار می‌گوید: در شرایط فعلی که وضعیت موجودی کالاها این چنین است هر فروشگاهی بسته به هزینه‌ای که برای واردات کالاهایش کرده است روی کالاهایش قیمت‌گذاری می‌کند و این در شرایط فعلی کاملا عادی است.
وی افزود: همچنین ممکن است فروشگاهی روی کالای عرضه شده امکانات و خدمت دیگری به مشتری ارائه دهد. مثلا خدمات پس از فروش سه ساله ارائه کند یا اینکه نرم‌افزارهای خاصی روی لپ‌تاپ نصب کند. ممکن است کیف و ماوس و… روی لپ‌تاپ ارائه دهد. اینها همه هزینه دارد که باید جبران شود.
این فعال بازار کامپیوتر افزود: این امکان ندارد فروشگاهی که در نقاط شمالی شهر است کالا را گران‌تر بفروشد و فروشگاه دیگری از نقاط مرکزی ارزان‌تر. اگر این اتفاق بیفتد یا کالای ارزان ناقص است، یا فروشنده برای به هم زدن نظم قیمت‌ها در بازار و… اقدام به زیرفروشی کرده است که این عمل بدتر از گران‌فروشی است.

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.