ناتو و اتحادیه اروپا نیز آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کردند

۲۲م آذر ،

دبیرکل ناتو همراه با رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) پرتاب موشک ماهواره‌بر تازه کره شمالی را تحریک آمیز خوانده و آن را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در بیانیه‌ای گفت:‌ پرتاب این موشک نقض مستقیم قطعنامه‌های ۱۷۱۸ و ۱۸۷۴ شورای امنیت سازمان ملل است.

وی افزود:‌ این اقدام تحریک آمیز سبب بدتر شدن تنش‌ها در منطقه شده و خطر بی‌ثباتی بیشتر شبه جزیره کره را به همراه دارد.

دبیرکل ناتو از پیونگ یانگ خواست به وظایفش بر اساس قوانین بین‌المللی عمل کرده و کاملاً تابع اراده جامعه بین‌المللی آن طور که توسط شورای امنیت سازمان ملل و حکم تعلیق آزمایش‌های موشکی بیان شده باشد.

همچنین اتحادیه اروپا نیز امروز پرتاب موشک ماهواره‌بر کره شمالی را محکوم کرده و خواهان تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی شد.

کاترین اشتون رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا تصریح کرد:‌ پرتاب موشک بالستیک کره شمالی در اوایل امروز یک اقدام دیگر در راستای تلاش‌های بلند مدت کره شمالی به منظور دستیابی به تکنولوژی موشک‌های بالستیک بوده و بنابراین نقض آشکار تعهدات بین‌المللی کره شمالی به ویژه براساس قطعنامه‌های ۱۷۱۸ و ۱۸۷۴ شورای امنیت سازمان ملل است.

کاترین اشتون از کره شمالی خواست بدون تاخیر و قید و شرط و بطور کامل پایبند به وظایف خود تحت قطعنامه‌های مربوط به این کشور در سازمان ملل و توافق‌نامه‌های مربوطه در آژانس بین‌الملل انرژی اتمی و همچنین تعهدات آن بر اساس بیانیه‌ مشترک سال ۲۰۰۵ مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته‌یی کره باشند.

کاترین اشتون گفت:‌ اتحادیه اروپا به بررسی پاسخی درخور اقدام کره شمالی در رایزنی نزدیک با شرکای اصلی خود و براساس بررسی‌های شورای امنیت سازمان ملل از جمله اقدامات محدود کننده بیشتر خواهد پرداخت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.