ناخرسندی مدیر سازمان بین المللی کنترل سلاح از موضع آمریکا و نتایج کنفرانس بین المللی تجارت تسلیحات

دکتر جف آبرامسون مدیر سازمان بین المللی کنترل سلاح در گفت وگویی اختصاصی با ایرنا در مستقر در سازمان ملل اظهارداشت متاسفانه پیش نویس ارائه شده ناامید کننده است و حکایت از آن دارد که پیمان بین المللی برای ضابطه مند ساخت تجارت تسلیحات ضعیف و کم محتوا خواهد بود.

این پیش نویس که پس از سه هفته برگزاری نشست های فشرده و رایزنی در مقر سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت نیویورک ارائه شد مبنای قطعنامه نهایی و پیمانی است که قرار است در پایان این کنفرانس یک ماهه برای ضابطه مند کردن تجارت تسلیحات میان کشور های شرکت کننده منعقد شود.

مدیر سازمان بین المللی کنترل سلاح با اشاره به اینکه اکنون همه تلاش ها و فعالیت های صورت گرفته در هفته های اخیر در معرض خطر قرار گرفته گفت : کشورهای مشارکت کننده باید برای رسیدن به یک پیمان بین المللی قوی که اجماع جهانی پشت سر آن باشد، حداکثر تلاش را به کار گیرند در غیر این صورت پیمان نهایی ضعیف و بی محتوا خواهد بود.

دکتر آبرامسون با اشاره به موضع ایالات متحده و کشورهایی مانند چین و روسیه گفت هیات آمریکایی خواستار استثنا برخی موارد مانند تجارت مهمات از پیمان تجارت تسلیحات شده است که به آن خدشه جدی وارد می سازد.

وی افزود: ما امیدوار بودیم که آمریکا موضع خود را نرم تر کرده و از وارد کردن برخی تغییرات به مانند حذف تجارت مهمات از پیش نویس نهایی خودداری کند.

مدیر سازمان بین المللی کنترل سلاح با اشاره به وجود برخی لابی های داخلی و لابی تولیدکنندگان سلاح در ایالات متحده تصریح کرد در نهایت این گروه های فشار باید دریابند که هر گونه نقض حقوق بشر بر اثر استفاده از سلاح به ضرر آن ها خواهد بود و یک پیمان قوی بین المللی در زمینه تجارت تسلیحات بهتر می تواند منافع ان ها را حفظ کند.

وی همچنین با انتقاد از موضع روسیه و چین گفت ملاحظات این دو کشور درباره مسائل حقوق بشر خود مانع دیگری برای رسیدن به اجماع و صدور پیمانی قوی به شمار می رود.

آبرامسون تاکید کرد که برگزار کنندگان کنفرانس و نمایندگان گروههای جامعه مدنی برای بهبود پیش نویس نهایی حداکثر تلاش را خواهند نمود هر چند به باور وی به دلیل اختلاف های گسترده میان کشورهای قدرتمند بویژه آمریکا، روسیه و چین و مواضع انعطاف ناپذیر واشنگتن چندان جای خوشبینی وجود نخواهد داشت.

در حالی که چند روز بیشتر به پایان کنفرانس تجارت تسلیحات باقی نمانده، برگزار کنندگان پیمان تجارت تسلیحات می گویند که با وجود برخی تفاوت نظرها میان آمریکا و کشورهایی چون انگلیس و فرانسه، در روزهای اخیر واشنگتن به این دو کشورشدیدا فشار آورده که از دیدگاه آن درباره پیمان تجارت سلاح پشتیبانی کنند.

به گفته برگزار کنندگان اکنون به نظر می رسد انگلیس و فرانسه عملا در مقابل خواسته های آمریکا سیاست سکوت را در پیش گرفته اند.

نشست بین المللی تجارت اسلحه با مشارکت ۱۹۳ کشور برگزار می شود و هدف این نشست رسیدن به یک اجماع بین المللی برای تنظیم قوانینی به منظور محدود ساختن تجارت تسلیحات متعارف در سراسر جهان است.

دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی افتتاحیه این نشست با تاکید بر خطر سلاح های متعارف در سطح جهان گفت که درحالی که مسئله سلاح های هسته ای در مرکز توجهات قرار دارد اما این سلاح های متعارف هستند که هر روز جان افراد بسیاری را می گیرند.

به گفته برگزار کنندگان نشست، هر دقیقه یک نفر در جهان توسط سلاح گرم به قتل می رسد.

با این وجود هنوز هیچ قانون یا پیمان بین المللی برای سامان دادن به تجارت تسلیحات به وجود نیامده که این مساله موجب پراکندگی سلاح در بسیاری از نقاط جهان از جمله در خاورمیانه، افغانستان و آفریقا شده است.

اروپام ۱۹۰۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۵۷۹۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.