نادران: استیضاح‌کنندگان وزیر علوم، امضایشان را پس نگرفته‌اند / باهنر: استیضاح‌کنندگان ظهر امروز در کمیسیون تلفیق تشکیل جلسه می‌دهند

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

نماینده مردم تهران با بیان این که جلسه روز گذشته رئیس مجلس با وزیر علوم و استیضاح کنندگان طرح استیضاح وی وجاهت قانونی ندارد، گفت: استیضاح وزیر علوم را اعلام وصول کنید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، “الیاس نادران” نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر طی اخطاری به استناد اصل ۸۹ قانون اساسی اظهار داشت: این اصل تصریح دارد در مواردی که نمایندگان مجلس لازم بدانند هیئت وزیران یا هر یک از وزیران را استیضاح می‌کنند.
 
وی ادامه داد: در ماده ۱۹۶ آیین نامه داخلی هم تصریح دارد که اخطار راجع به منافی بودن طرح‌ها و لوایح مقدم بر مذاکرات است و مذاکرات اصلی را متوقف می‌کند و این اخطار قبل از رای گیری با استناد به اصل مربوطه توضیح داده شده و به رای گذاشته می‌شود.
 
نادران ادامه داد: اخطاری که بنده دارم ناظر به استیضاح وزیر علوم است که یکشنبه هم محضر حضرتعالی که رئیس جلسه بودید عرض کردم و شما فرمودید امروز این موضوع تا آخر وقت تعیین تکلیف می‌شود، آن روز گذشت و متاسفانه هیچ تعیین تکلیفی نشد.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر گفت: مطلع شدیم که ریاست مجلس و تعدادی از اعضای مجلس که طرح استیضاح را امضا نکردند به اضافه یکی دو نفر از امضا کنندگان این طرح با حضور وزیر جلسه‌ای را برگزار و قول و قرارهایی را با هم گذاشتند.
 
یکی از طراحان استیضاح وزیر علوم تصریح کرد: این قول و قرارها و این جلسات نه در آیین نامه داخلی مجلس و نه در قانون اساسی هیچ وجاهت ندارد.
 
نادران با اشاره به آیین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: ماده ۲۲۳ تصریح دارد که وقتی استیضاح اعلام وصول شد تنها در صورتی از دستور خارج می‌شود که امضا کنندگان امضایشان را پس بگیرند و به کمتر از ۱۰ نفر برسند؛ هیچ کدام از امضا کنندگان استیضاح امضایشان را پس نگرفته‌اند و ما در مجلس نمی‌پذیریم که به صورت گزینشی تعداد معدودی افراد برای همه تصمیم‌گیری کنند.
 
وی افزود: اگر بنا براین بود که استیضاح کنندگان و وزیر با هم جلسه‌ای را داشته باشند، ۶۰ نفری که این طرح را امضا کردند که هر ۶۰ نفر باید دعوت می‌شدند، نظراتشان استماع می‌شد، بحث می‌شد و اگر در این جلسه استیضاح کنندگان به این نتیجه می‌رسیدند که امضایشان را پس بگیرند آن وقت روال قانونی‌اش را طی می‌کرد ولی این که دو نفر استیضاح کننده و سه نفر که این طرح را امضا نکردند به اضافه رئیس و معاونین بنشینند و راجع به کل مجلس و استیضاح کنندگان تصمیم بگیرند این پذیرفتنی نیست.
 
وی با بیان این که بنده جزء آخرین نفرهایی هستم که استیضاح را امضا کردم، گفت: امضا حرمت دارد، اگر ما جایی را امضا می‌کنیم باید متقاعد شویم به این که این امضا باید پس گرفته شود؛ شما در ماده ۱۸ آیین نامه داخلی قسم خوردید طبق آیین نامه عمل کنید، آیین نامه اجازه استیضاحی را که تحویل شده و دو بار هم درصحن علنی اعلام شد که تحویل شده و تعیین تکلیف خواهد شد، نداده که این به تاخیر بیفتد؛ استدعا دارم که استیضاح را اعلام وصول کنید.
 
نماینده مردم تهران اظهار داشت: اگر بناست هر صحبتی یا مذاکر‌ه‌ای و بحثی بین استیضاح کنندگان انجام بگیرند باید روال قانونی خود را طی کند، اگر استیضاح کنندگان متقاعد شدند استیضاحشان را پس می‌گیرند و این یک روال طبیعی است ولی این که ما از طرف قاطبه نمایندگانی که این طرح را امضا کردند بدون این که اطلاع داشته باشند و در این جلسه حضور پیدا کنند، رسانه‌ای شود و اعلام کنند که جلسه‌ای گذاشته شد و قرار شده این استیضاح یک ماه به تاخیر بیفتد، چنین اجازه‌ای نه به رئیس مجلس و نه به نواب رئیس و نه به سایر اعضا و روسای فراکسیون‌ها داده نشده که بتوانند چنین تصمیمی را بگیرند.
 
وی خاطر نشان کرد: استدعا دارم استیضاح را اعلام وصول کنید تا روال طبیعی خود را طی کند.
 
ادامه دارد…..


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.