نارضایتی جهانی از اوباما / آقای تغییر به وعده هایش عمل نکرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه گاردین، نتایج این نظرسنجی که توسط موسسه Pew  انجام شده نشان می دهد که شمار زیادی از شهروندان کشورهای دیگر جهان احساس می کنند که باراک اوباما در موارد مهمی به وعده های خود عمل نکرده است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی که در میان شهروندان۲۱ کشور جهان انجام شده تعداد زیادی از پاسخ دهندگان معتقدند که باراک اوباما بر خلاف وعده های خود در آغاز ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۹، در مسیر کاستن از خشونت و جنگ و یا اتکاء به روشهای دیپلماتیک و هماهنگی با سازمان ملل متحد حرکت نکرده است.

موارد مهمی که در انتقاد از سیاست خارجی باراک اوباما مطرح شده، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای کشتن افراد وابسته به گروه های شبه نظامی در پاکستان، تداوم جانبداری آمریکا از رژیم صهیونیستی در قبال موضوع فلسطین و بی توجهی و یا انفعال در قبل مسئله گرمایش کره زمین است.

 

براساس نظرسنجی موسسه  Pew یک از عمده ترین مسائلی که در انتقاد از سیاست خارجی باراک اوباما مطرح شده استفاده از روش کشتار مخالفان توسط هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان، افغانستان و یمن بوده است.

 

در خود آمریکا حدود ۶۲ درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی از عملیات هواپیماهای بدون سرنشین حمایت می کنند. اما در میان شهروندان کشورهای دیگر جهان از جمله فرانسه، چین، مکزیک و روسیه  اکثریت چشمگیری از پاسخ دهندگان با این روش مخالف بودند.

 

بر اساس نتایج این نظرسنجی در میان پاسخ دهندگان چینی میزان محبوبیت اوباما به نسبت چهار سال پیش از ۶۲ درصد به ۳۸ درصد کاهش یافته و میزان محبوبیت وی در روسیه نیز مشابه همین است.

 

بیشترین میزان کاهش از محبوبیت باراک اوباما را می توان در کشورهای مسلمان دید. در این کشورها به طور متوسط فقط یک چهارم از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی از سیاست خارجی باراک اوباما دفاع می کنند.

 

به نوشته گاردین، در آغاز دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بیش از نیمی از شهروندان کشورهای دیگر جهان فکر می کردند که رئیس جمهور جدید آمریکا فقط در صورت حمایت و تایید جامعه بین المللی از نیروی نظامی در کشورهای دیگر استفاده خواهد کرد، اما اکنون فقط ۲۹ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که باراک اوباما به این وعده خود عمل کرده است.

 

اوباما در عین حال وعده داده بود که در قبال بحران خاورمیانه و مسئله فلسطین عادلانه عمل خواهد کرد و در  مورد مسائل زیست محیطی و گرمایش کره زمین نیز موضع فعالی اتخاذ خواهد کرد. ولی نظرسنجی جدید نشان می دهد که اکثر پاسخ دهندگان معتقدند که رییس جمهور آمریکا به وعده های خود در این زمینه نیز عمل نکرده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.