نازایی، مهمترین عارضه ی آندومتریوز است

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصصی ابن سینا گفت: ۴۰ درصد مبتلایان به آندومتریوز، نابارور هستند.

دکتر عادل شروین، متخصص زنان و فوق تخصص لاپاروسکوپی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  با اشاره به اینکه آندومتریوز در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال بسیار شایع است گفت: مبتلایان به این بیماری در ایران، در سنین کمتری به بیماری دچار می شوند.

این متخصص زنان و فوق تخصص لاپاروسکوپی با بیان اینکه آندومتریوز علائم متفاوتی دارد گفت: در بعضی از مبتلایان این بیماری بدون علامت است و به طور اتفاقی کشف می شود.

وی در ادامه افزود: آندومتریوز با علائمی مانند، دردهای لگنی و یا دردهای قاعدگی شدید که با مصرف مسکن بهبود نمی یابد بروز می کند.

دکتر شروین با تاکید بر اینکه مهمترین عارضه ی این بیماری، ناباروری است گفت: تشخیص زودرس و درمان به هنگام از ایجاد این عارضه پیشگیری می کند.

** اندومتریوز موجب بسته شدن لوله های رحمی می شود

این عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی ابن سینا خاطر نشان کرد: آندومتریوز در دختران جوان به صورت کیست هایی مقاوم به درمان نمایان می شود.

وی همچنین افزود: این کیست ها در بررسی های سونوگرافی به صورت کیسه های حاوی مایع شکلاتی رنگ و با چسبندگی به احشامی لگنی نمایان می شود.

دکتر شروین با تاکید بر اهمیت درمان زود هنگام کیست های آندومتریوزی در دختران جوان گفت: عدم درمان این نوع کیست ممکن است در عملکرد تخمدانی هم تاثیر داشته باشد.

وی تصریح کرد: چسبندگی های ناشی از آندومتریوز، تمام ارگان های داخل شکم و لگن را درگیر کرده و موجب بسته شدن لوله های رحمی می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اکثر زنانی که برای درمان ناباروری به مراکز درمانی و مطب پزشکان مراجعه می کنند، از ابتلا به آندومتریوز مطلع نیستند و چون تشخیص این بیماری به سختی صورت می گیرد، بیماران متحمل هزینه های گزاف ناباروری می شوند، در حالیکه می توانند با درمان به موقع این بیماری، به راحتی باردار شوند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.