نامزد حزب کنگره برای تصدی پست ریاست جمهوری هند معرفی شد

به گزارش ایرنا پس از دیدار روز جمعه اعضای حزب کنگره و شرکای آن در دولت ائتلافی هند، ‘سونیا گاندی’ رهبر حزب کنگره هند نام ‘پرناب موکرجی ‘را به عنوان نامزد ائتلاف حاکم بر هند برای پست ریاست جمهوری معرفی کرد.

موکرجی دارای پنج دهه سابقه در امور مختلف اجرایی در هند است و سمت های وزیر خارجه، وزیر کشور، وزیر دفاع و وزیربازرگانی را برعهده داشته است .

هر چند انتظار می رود بیش از پنج نامزد دیگر برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری هند توسط احزاب دیگر معرفی شوند اما با توجه انتخاب رییس جمهور به صورت حزبی و باآرا و امتیاز پارلمانی در ایالت های مختلف و پارلمان های هند، ‘پرناب موکرجی’ می تواند شانس قابل توجهی برای احراز پست ریاست جمهوری هند داشته باشد.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری هند در تاریخ ۱۹ ژوئیه (۲۹ تیر ماه) برگزار می شود و نتایج آن نیز در ۲۲ ژوئیه (یکم مرداد ماه) سال جاری اعلام خواهد شد.

اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دو روز قبل از پایان دوره ریاست جمهوری خانم ˈپراتیبها پاتیلˈ صورت می گیرد.

وی در تاریخ ۲۴ ژوئیه (سه مرداد) پست ریاست جمهوری هند را تحویل رییس جمهور جدید هند خواهد داد.

اطلاعیه این انتخابات در تاریخ ۱۶ ژوئیه (۲۶ تیرماه) صادر می شود.

آخرین تاریخ ثبت نام نامزدهای انتخابات در روز ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر ماه) و تاریخ بررسی دقیق، دوم ژوئیه (۱۲تیر) تعیین شده است.

رییس جمهوری هند که برای مدت پنج سال توسط نمایندگان مجلس انتخاب می شود، بالاترین مقام رسمی در این کشور است.

بر اساس قانون وی به هیچ وجه در فعالیت های دولت دخالت نمی کند و نخست وزیر منتخب از سوی اعضای مجلس نمایندگان (لوک سابها) و مورد تایید رییس جمهوری، ریاست هیات دولت را بر عهده خواهد داشت.

رییس جمهوری هند رییس رسمی قوه مقننه، قوه مجریه، قوه قضاییه و همچنین فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور است.

بر اساس ماده ۵۳ قانون اساسی هند، رییس جمهوری این کشور می تواند از قدرت های قانونی خود بطور مستقیم، به استثنای موارد بسیار معدودی استفاده کند، اما در عمل همه قدرت های رییس جمهوری را یک شورای وزاری تحت ریاست نخست وزیر اجرا می کند.

هر یک از احزاب یا ائتلاف های سیاسی نامزد خاص خود را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی می کنند و افراد مستقل نیز می توانند در این انتخابات کاندید شوند.

انتخاب ریاست جمهوری هند به صورت غیرمستقیم صورت می گیرد، یعنی مردم عادی در این انتخابات شرکت نمی کنند و تنها اعضای سه مجلس شامل مجالس قانونگذاری یعنی مجلس نمایندگان معروف به ˈلوک سابهاˈ و مجلس علیا معروف به ˈراجیا سابهاˈ و همچنین مجلس قانونگذاری ایالت ها در این انتخابات رأی می دهند.

انتخابات ریاست جمهوری هند بر اساس محاسبه خاصی صورت می گیرد و رأی هر یک از اعضای مجالس مرکزی و ایالتی دارای ارزش جداگانه ای است و نامزدی که بیشترین امتیاز را بدست آورد بر مسند ریاست جمهوری هند تکیه می زند.

در حال حاضر کل آرای نمایندگان دو مجلس مرکزی ۵۴۹ هزار و ۴۰۸ و آرای اعضای مجالس ایالتی ۵۴۹ هزار و ۴۷۴ رای دارد که جمعا یک میلیون ۹۸ هزار و ۸۸۰ رای می شود.

ائتلاف مترقی متحد به رهبری حزب کنگره ۴۲ درصد، ائتلاف دمکراتیک ملی به رهبری بی.جی.پی ۲۸ درصد و احزاب خارج از این دو ائتلاف ۲۴ درصد و سایر احزاب نیز شش درصد از کرسی های رای را در اختیار دارند.

در هند بر اساس قانون حداقل سن رییس جمهوری ۳۵ سال است، اما محدودیتی در حداکثر سن برای منتخبین وجود ندارد. هر چند افراد می توانند برای چندمین بار در سمت رییس جمهور هند انتخاب شوند و این اتفاق هنوز در تاریخ هند رخ نداده است.

انتخابات ریاست جمهوری در هند از طریق رأی گیری محرمانه و براساس یک نظام نمایندگی تناسبی صورت می گیرد.

میزان جمیعت و تعداد کرسی های مجلس ایالتی نقش مهمی را در تعیین ارزش رأی هر یک از اعضای مجالس مرکزی و ایالتی ایفا می کند.

اساق ** ۵۸۹**۱۵۹۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۴۶۰۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.