نامه نتانیاهو به مرسی؛ تلاش رژیم صهیونیستی برای حفظ پیمان کمپ دیوید

یکشنبه ۱۱ تیر – ۰۷:۳۷:۲۲ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

گزارش خبری تحلیلی آریا؛

بزرگنمایی:  

بنیامین نتانیاهو از دولت جدید مصر خواست پیمان صلح بین تل آویو و قاهره را حفظ کند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری ممتاز، روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشته است : “بنیامین نتانیاهو” نخست وزیر اسرائیل در نامه ای به ” محمد مرسی ” ضمن تبریک پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری از او خواسته است که به توافقنامه صلح کمپ دیوید میان مصر و اسرائیل پایبند باشد.
در این نامه ، نتانیاهو تاکید کرده است که آماده همکاری با دولت جدید مصر به ریاست مرسی است و ابراز امیدواری کرده است : دولت مصر به توافقنامه صلح کمپ دیوید پایبند باشد و در راستای منافع دو طرف گام بر دارد .
این نامه اولین نامه نتانیاهو به مرسی پس از تصدی پست ریاست جمهوری در مصر است.
در همین حال رئیس جمهور منتخب مصر با نخست وزیر رژِیم صهیونیستی گفت و گو نخواهد کرد .
به گزارش روز (یکشنبه ) فلسطین آنلاین “، در پی درخواست ” بنیامین نتانیاهو “نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای مکالمه تلفنی با “محمد مرسی” رئیس جمهور منتخب مصر وی اعلام کرد، هرگز با نتانیاهو گفت و گو نخواهد کرد .
منابع فلسطینی اعلام کردند ، به رغم افزایش فشار ها و اصرار مسئولان آمریکایی ، مرسی حاضر نیست با نتانیاهو گفت‌وگوی تلفنی انجام دهد. رسانه‌های رژیم اسرائیل به دنبال پیروزی نامزد حزب اخوان المسلمین در اولین انتخابات آزاد مصر ، درباره آغاز مشکلات و دشواری ها در روابط این رژیم با قاهره هشدار داده‌اند.
مقامات در تل آویو نگران این هستند که مرسی به پیمان صلح مصر با رژیم اسرائیل و همچنین روابط اقتصادی و توافقات امنیتی با این رژیم پایان دهد.
بنیامین بن الیزر، رئیس سابق امور نظامی رژیم اسرائیل اخیرا گفته است رهبری مصر اکنون در دست “مردی است که هرگز دشمنی خود نسبت به اسرائیل را پنهان نکرده است.”
بر اساس ادعای مقامات رژیم صهیونیستی ، این رژیم از هم اکنون برای برقراری تماس تلفنی میان نتانیاهو و مرسی با میانجیگری آمریکا تلاش می کند .
پیمان کمپ دیوید پیمان صلحی اسرائیلی و مصری است که در سال ۱۹۷۹ به میانجی گری امریکا در منطقه ییلاقی کمپ دیوید امریکا به امضا رسیده است و اکنون پس از ۳۰ سال ، مردم مصر از رهبران خود خواستار لغو این پیمان می باشند .
این در حالی است که محمد مرسی و رهبران جمعیت اخوان المسلمین به مردمشان وعده کرده اند که در پیمان کمپ دیوید تجدید نظر خواهند کرد و در برابر نیز امریکا انان را تهدید کرده است که در صورت لغو پیمان کمپ دیوید ، کمک های مالی سالانه به مصر را لغو خواهد نمود .
معاهده کمپ دیوید از دو جهت برای اسرائیل جنبه کاربردی دارد .
ارتباط با مصر به عنوان کشوری تاثیر گذار در منطقه ، نخستین هدفی است که اسرائیل دنبال می کتد و ارتباط با مصر و بستن گلوگاه غزه با کمک مصر ،دیگر هدفی است که مد نظر مقامات تل اویو است .
در این ارتباط نیز ” محمود الزهار ” از رهبران حماس گفته است : حمایت رئیس جمهور منتخب مصر از حقوق مشروع ملت فلسطین در اولین اظهارات رسمی خود ، پشتوانه ای قوی برای پایبندی ملت فلسطین به اصول خود خواهد بود.
پایگاه خبری “فلسطین الیوم”، به نقل از “محمود الزهار”، آورده است : اظهارات محمد مرسی در سخنرانی دانشگاه قاهره در حمایت از ملت فلسطین برای به دست آوردن همه حقوق مشروع خود، پشتیبانی قوی برای ملت فلسطین و حل عادلانه قضیه فلسطین خواهد بود.
الزهار گفته است : مطمئنا موضع آتی مصر در قبال قضیه فلسطین بی طرف و مثبت خواهد بود و ملت فلسطین را در پایبندی به اصول و مواضعش یاری خواهد رساند.
این در حالی است که ملت مصر همواره مخالف محاصره نوار غزه و جنگ اسرائیل علیه این منطقه بوده است .
فلسطینی ها بر این باورند که انقلاب مصر و بازگشت آن به جایگاه اصلی خود می تواند راهگشای بسیاری از تحولات آتی در منطقه باشد . محمد مرسی رئیس جمهور مصر طی سخنانی در دانشگاه قاهره ، به مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت که از حقوق مشروع ملت فلسطین برای تحقق حقوقشان دفاع می‌کند.
مرسی در این خصوص گفت: مصر در کنار ملت فلسطین خواهد بود تا حقوق خود را بازیابند.
چنین سخنانی نه تنها پس از ۳۰ سال دیکتاتوری و سرسپردگی حسنی مبارک، مورد خوشایند مقامات رژیم صهیونیستی نیست ، بلکه از هم اکنون اسرائیلی ها با نگرانی به تحولات مصر و شکل ارتباطشان با این کشور می نگرند .
 اظهارات محمد مرسی پس از پیروزی در انتخابات از عزم وی در پیگیری اهداف انقلاب مردم مصر و مطالبات آنان و نیز مقابله قاطعانه با تهدیدات رژِیم صهیونیستی و مداخله جویی های غرب حکایت دارد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۱۱۹۳۷۲۲۳۴۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.