نام مائو از بیانیه‌های حزب کمونیست چین حذف شد

reuters4-4.JPG

حزب حاکم کمونیست چین با حذف نام مائو تسه دونگ، بنیانگذار حزب کمونیست از بیانیه‌های خود اعلام کرد به زودی قانون اساسی این حزب اصلاح خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نام مائو همیشه در بیانیه‌های حزب کمونیست با احترام فراوان ذکر می‌شد؛ بیانیه‌هایی که در آن به طور معمول به مارکس، لنین، دنگ ژیائوپنگ از رهبران سابق چین، جیانگ زمین، رئیس‌جمهور اسبق و هو جین‌تائو ، رئیس‌جمهور فعلی ادای احترام می‌شود.

دفتر سیاسی حزب کمونیست چین که یک شورای تصمیم‌گیری قدرتمند متشکل از ده‌ها عضو فعال این حزب است روز دوشنبه اعلام کرد: کنگره حزب در ماه آتی به بررسی اصلاحات قانون اساسی حزب می‌پردازد.

بر اساس اصلاحاتی که در گذشته انجام شده عضویت کاپیتالیست‌ها در این حزب بلامانع اعلام شد و رهنمودهایی جدید برای اصلاحات اقتصادی و سیاسی در پرجمعیت‌ترین کشور جهان اعلام شد.

مائو تسه دونگ بنیانگذار کمونیسم در چین فردی بود که تفکرات مارکسیسم و لنینیسم را در این کشور پیاده کرد و از لحاظ ایدئولوژیکی در جایگاه ویژه‌ای برای سیاستمداران این کشور قرار دارد اما حذف نام وی از بیانیه‌ها نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در رهبری چین است.

یک تحلیلگر سیاسی می‌گوید: این اقدام اتفاق بزرگی است و بدان معنی است که در سیاست‌های چین مائوئیسم کمتر و دنگیسم بیشتر می‌شود.

دنگ ژیائوپنگ در دهه ۷۰ میلادی اصلاحات اقتصادی در چین به راه انداخت و چینی که از لحاظ اقتصادی بسیار ضعیف بود تبدیل به یک قدرت اقتصادی در جهان شد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.