نانو ذراتی برای تصفیه آلاینده های زیست محیطی تولید شد

به گزارش خبرگزاری مهر، دی ‌اکسید تیتانیوم محصول ارزشمندی است که بسته به نوع ساختار کریستالی می تواند کاربردهای زیادی به عنوان رنگدانه، کاتالیست در واکنشهای فتو کاتالیستی، در حسگرهای گازی و یا عایقهای سرامیکی داشته باشد.

نانو پودر دی ‌اکسید تیتانیوم به دلیل داشتن سطح فعال بسیار زیاد دارای خواص فیزیکی شیمیایی بسیار مطلوب تر و بهتری است. روشهای مختلفی برای تهیه نانو ذرات دی‌ اکسید تیتانیوم ارائه شده است که در اکثر آنها کنترل اندازه ذرات و یا ساختار کریستالی مشکل است و طی مراحلی انجام می شود.
 

پژوهشگران موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ پژوهشی در این زمینه اجرایی کردند و در آن نانو پودر دی ‌اکسید تیتانیوم با استفاده از امواج ماکروویو تولید کردند. اندازه ذرات در حدود ۴۰ نانو متر و اندازه کریستالهای آن حدود ۱۸ نانومتر است.
 

در این روش، مواد اولیه ابتدا به صورت ژل غلیظی درآمد و سپس تحت امواج ماکروویو در زمانی کمتر از ۶۰ ثانیه قرار گرفت و نانو پودر دی ‌اکسید تیتیانیوم تولید شد.
 

ساده و سریع بودن از مزایای این روش است ضمن آنکه نتایج آزمایشها نشان داد که نانو ذرات تولید شده به این روش کارآیی مناسب و مطلوبی به عنوان ماده فتوکاتالیستی دارد. این ماده می ‌تواند در انواع محصولات تصفیه‌کننده آلاینده های زیست محیطی به کار برده شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.