نانو ذرات کلسیم پراکسید به کمک آبهای آلوده به آرسینک می آیند

۰۲م آذر ،

طی طراحی مبنی بر حذف ۹۰ درصدی آرسینک از آبهای آلوده با تلاش و همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه های بوعلی سینای همدان، یزد، و علوم پزشکی همدان موفق به احیای آبهای آلوده به این عنصر سمی شدند.

مهندس احسان علیایی،کارشناس ارشد مهندسی آب و یکی از پژوهشگران پروژه حذف ۹۰ درصدی آرسنیک از آبهای آلوده در خصوص این پروژه در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت:  با استفاده از نانو ذرات کلسیم پر اکسید موفق شدیم تا آرسنیک را از آ بهای آلوده حذف کنیم و با توجه به اینکه این نانو ذرات دارای قدرت اکسندگی بالا و بی خطر می باشد طی عملیاتی می تواند حدود ۹۰ درصد از آرسینک را از آبهای آلوده حذف کند و این آبها را قابل مصرف کند.

وی در رابطه با ویژگی این طرح افزود: آبهای آلوده به آرسینک به سبب سمی بودن در گیاهان قابل مصرف نیست و با این روش می توانیم آبهایی که فاقد کیفیت لازم برای آبیاری و مصرف می باشند را مجددا قابل مصرف می کنیم و با این کار بخش عمده ای از منابع آبی آلوده در مراکز آب و فاضلاب، کشاورزی، شهرک های صنعتی و … به چرخه مصرف بازمی گردد.

پژوهشگر حوزه مهندسی آب عنوان کرد: از برجسته ترین ویژگی این طرح این است که می توان با استفاده از آن ماده سمی آرسنیک را بدون نیاز به مواد شیمیایی خاص به راحتی از آبهای سطحی و زیر زمینی حذف نمود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این روش به سبب عدم تولید فرآورده های جانبی مضر که نیازمند عملیات تصفیه مجدد و یا دفع باشد از لحاظ زیست محیطی بسیار قابل قبول ارزیابی شده است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.