ناهماهنگی دو معاونت وزارتخانه درباره ممنوعیتهای صادراتی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

1-948.jpg

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره iبه ممنوع شدن صادرات ۵۲ قلم کالا گفت: این ممنوعیت سبب توقف صادرات و در نهایت کاهش ارزآوری خواهد شد.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: صادرکنندگان نیز مانند دولت موافق صادرات کالاهایی که با ارز ۱۲۲۶ تومان وارد شده‌اند نمی باشند، اما باید در نظر گرفت که میزان استفاده از ارز مرجع در کالاهای صادراتی تولید شده در کشور متفاوت است. iبه عنوان مثال ممکن است در فرایند تولید یک کالای صادراتی تنها ۱۰ درصد از موادی استفاده شده باشد که با ارز مرجع وارد شده‌اند.

وی خاطرنشان نمود: iبه نظر من اگر در کالایی حتی تا ۳۰ درصد هم از ارز مرجع استفاده شده باشد، باید iبه آن اجازه صادرات داد، چرا که ارز‌آوری آن iبه مراتب بیشتر خواهد بود.

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره iبه این‌که در چهار ماه قبل فقط iبه دارو و بعضی اقلام غذایی اساسی برای واردات ارز مرجع داده شد، گفت: اکثر کالاهایی که پیش از آن ارز مرجع گرفته و وارد شده‌اند، تاکنون iبه مصرف رسیده و همه شده‌اند.

او با بیان این‌که ممنوع نمودن صادرات ۵۲ قلم کالا سبب از دست رفتن بازارهای صادراتی کشور خواهد شد، گفت: جایگزین نمودن این بازارها در آینده کار ساده‌ای نخواهد بود و سبب می‌شود که درآمدهای ارزی از محل صادرات غیرنفتی در شرایط حساس کنونی کشور iبه شدت کاهش یابد.

لاهوتی با اشاره iبه این‌که ممنوعیت صادرات سبب تعطیلی یا کاهش تولید واحدهای تولیدی صادراتی می‌شود، افزود: iبه نظر می‌رسد نبود هماهنگی بین دو معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت سبب ممنوعیت صادرات بعضی کالاها شده است. iبه طوری که از یک سو در یک معاونت توافق‌نامه ورود ارز حاصل از صادرات برای استفاده در اولویتهای وارداتی با بخش خصوصی امضا می‌شود و از سوی دیگر در همان روز معاونت دیگر فهرست ممنوعیت ۵۲ قلم کالای صادراتی را صادر می‌کند.

به گفته نائب رییس کنفدراسیون صادرات، سازمان توسعه تجارت در حال بررسی و اصلاح فهرست کالاهای اعلام شده است و امیدواریم با بررسی و کار کارشناسی هرچه سریعتر مشکل iبه وجود آمده حل شود.

وی با بیان این‌که صادرکنندگان نقشی در تدوین فهرست کالاهای ممنوعه صادراتی نداشتند، عنوان نمود: پیشنهاد می‌شود فقط صادرات آن دسته از کالاهایی ممنوع شود که هم‌اکنون نیز با ارز مرجع وارد می‌شوند. در مقابل ورود موقت این گونه کالاها برای واحدهای تولیدی صادرات محور تسهیل شود تا این واحدها بتوانند در شرایط حساس کنونی iبه صادرات و ارزآوری بدون وقفه ادامه دهند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.