ناهنجاری مغزی، عامل سردردهای میگرنی

سلامت > تحقیقات– نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که سردردهای میگرنی به یک نوع ناهنجاری‌ مغزی در زمان تولد و یا شکل گیری این وضعیت در طول رشد مرتبط است

به گزارش مهر، سردردهای میگرنی نوعی از سردردهای شدید و دارای ضربان هستند که گاهی با حالت تهوع و حساسیت به نور همراه هستند. برخی از بیماران در خلال این سردردها در بینایی نیز با مشکل مواجه می‌شوند.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در دنیا از میگرن رنج می‌برند.

تحقیقات پیشین روی بیماران مبتلا به میگرن نشان داده بود تحلیل مناطق قشری (قشر مغز یا لایه بیرونی مغز) در مغز با فرآیند این درد مرتبط است که احتمالا علت آن تحریک مزمن این مناطق است.

تاکنون قسمت اعظم تحقیقات به حجم قشر مغز اختصاص داشته است، در تحقیقات جدید محققان ایتالیایی از یک رویکرد متفاوت استفاده کردند و آن روش ام آر آی سطح محور برای اندازه گیری ضخامت قشری بود.

دکتر ماسیمو فیلیپی مدیر واحد تحقیقات تصاویر عصبی در دانشگاه اوسپدیل سن رافائل و استاد عصب شناسی، اظهار داشت: برای نخستین بار ما ضخامت قشری و ناهنجاری‌های سطحی را در بیماران مبتلا به میگرن بررسی کردیم که این امر دربرگیرنده دو مولفه حجم قشری بود که ارائه کننده تکه‌های مختلف و تکمیلی اطلاعات بود.

وی افزود: در آخرین مراحل رشد جنین در نتیجه تاخوردن قشر مغز، سطح قشری نیز افزایش می‌یابد، این درحالی است که ضخامت قشری به صورت چشمگیری در تمام طول دوره زندگی به علت رشد و ابتلا به بیماری‌ها تغییر می‌کند.

دکتر فیلیپی و همکارانش ام آر آی قشر مغز ۶۳ بیمار میگرنی و ۱۸ نفر غیر مبتلا و سالم، به عنوان گروه کنترل را بررسی کردند. آنها با استفاده از یک نرم افزار ویژه و محاسباتی به تحلیل ضخامت قشری و سطح آن پرداخته و این مسئله را با ویژگی‌های رادیولوژیکی و بالینی فرد مقایسه کردند.

بیماران مبتلا به میگرن در مقایسه با گروه کنترل ضخامت کمتری در قسمت قشر مغز دارند که این امر به فرآیند درد آنها مرتبط می‌شود.

براساس اظهارات دکتر فیلیپی مهمترین نتیجه این تحقیقات مشاهده ناهنجاری‌های قشری در بیماران مبتلا به میگرن بود که در نتیجه تعادل میان تغییرات سطح قشری، فرآیندهای مرتبط با بیماری و ناهنجاری‌های مرتبط با ضخامت قشر مغز ایجاد شده بود.

وی همچنین یادآور شد که اندازه دقیق ناهنجاری‌های قشری مغز می‌تواند به درک بهتر بیماران میگرنی از فرآیند پاتوفیزیولوژیکی این شرایط کمک کند. از این رو باید تحقیقاتی برای درک کامل معنای ناهنجاری‌های قشری انجام پذیرد.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.