ناوشکن مجهز “چانگ چونگ ۱۵۰” در بندر عباس

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

باشگاه خبرنگاران از شناور عظیم‌الجثه نیروی دریایی چین گزارش می‌دهد

مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی روز‌افزون بوده و در زمینه نظامی هم سفر ناوگروه چینی از خلیج عدن به ایران یک گام راهبردی برای هر دو کشور در زمینه توسعه دیپلماسی دریایی است.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران،  دیپلماسی دریایی یکی از راهبردهای مهم نیروی دریایی هر کشوری است. در این زمینه جمهوری اسلامی ایران با ارسال ناوگروه‌های مختلف به مناطق مختلف جهان در ۳۱ سری پیمایش دریایی در این زمینه تجربیات فراوانی را کسب کرده است. مناسبات جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی روز افزون بوده و در زمینه نظامی هم سفر ناوگروه چینی از خلیج عدن به ایران یک گام راهبردی برای هر دو کشور در زمینه توسعه دیپلماسی دریایی است.

توسعه دیپلماسی دریایی با سفر ناوگروه چینی

نخستین ناوگروه اعزامی چین هنگام ورود از سوی سفیر چین در ایران و رئیس ستاد منطقه یکم نیروی دریایی ارتش مورد استقبال قرار گرفت . ناوگروه چین با دو ناوشکن و ۶۵۰ نفر نیرو وارد بندرعباس شد و آخرین پهلوگیری آن در کشور امارات گزارش شده است.

دریادار حسین آزاد رئیس ستاد منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در آیین استقبال از ناوگروه نیروی دریایی چین گفت: انتقال تجارب نظامی و برنامه‌های فرهنگی و ورزشی از اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این ناوگروه است.

ناوگروه نیروی دریایی چین تا دوم مهرماه در بندرعباس حضور دارد و در این مدت یک تمرین دریایی مشترک با نیروی دریایی ایران نیز برگزار می‌کند.

فرمانده ناوگروه اعزامی چین نیز در این آیین با اظهار خوشحالی از حضور در ایران، دو کشور را دارای رابطه‌ای تاریخی و کهن دانست.

ناوشکن مجهز نیروی دریایی جمهوری خلق چین

چین به عنوان یکی از ۵ قدرت نظامی جهان بر اساس برآوردهای سایت گلوبال امروزه حرف‌های زیادی در زمینه توسعه صنعت نظامی و به خصوص بخش دریایی دارد.

خصوصیات ناوشکن چینی

سایت Naval Technology  در خصوص ناوشکن کلاس ۰۵۲C می‌نویسد: این ناوشکن توسط نیروی دریایی جمهوری خلق چین ساخته شده است که مجهز به موشک ضد هوایی است و قابلیت ها و پتانسیل‌های فراوانی را برای دفاع ضد هوایی دارد.

این کلاس ناوشکن که مدل (Changchun (150 هم از این دست ناو است ۷۰۰۰ تن وزن، ۱۵۵/۵ متر طول ، سرعت ۲۹ گره دریایی و رادارهای ویژه‌ای دارد که محیط پیرامون خود را پوشش می‌دهد.

اجزا این ناو از موشک های ضد کشتی HHQ9، C805 و YJ62  است و تفنگ‌های دو منظوره ۲۱۰ میلی‌متری و سکوی فرود هلیکوپتر (هلیکوپتر کاموف ۲۷) از دیگر اکیپمنت های این ناوشکن است.

اهداف و ویژگی‌های سفر ناوگروه چینی

توسعه مناسبات ، انتقال و تبادل تجربیات دریایی و همچنین مناسبات فرهنگی و ورزشی در دستور کار سفر این ناوشکن  بوده است. شاید یک دلیل دیگر سفر ناوگروه چینی به ایران تقدیر از شکستن محاصره و نجات کشتی کانتینر بر  (ژین لیان یان گانژ) چین بود که با اقدام به موقع  و سریع ناوگروه سی و یکم انجام شد و این قبیل سفرها چه از جانب جمهوری اسلامی و چه از طرف جمهوری خلق چین باعث بهبود مناسبات دریایی خواهد شد.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.