ناکامی ویتنام در انتقال دانشگاه‌ها از شهرهای پرجمعیت

۲۶خردادماه،

برنامه بلندپروازانه ویتنام برای انتقال تعداد بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌ عالی این کشور از شهرهای پرجمعیت نظیر «هانوی» و «هوشی مینه» به حومه شهر به سبب کمبود بودجه بسیار به کندی انجام می‌گیرد.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مطابق برنامه‌ای که در سال ۲۰۱۰ میلادی مطرح شد با هدف بهبود وضعیت آموزش عالی در این کشور تصمیم بر آن شد که در فاز اول این برنامه پنج موسسه آموزش عالی در شهر هوشی مینه و پنج موسسه نیز در شهر هانوی حد فاصل سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۴ میلادی به حومه شهرها منتقل شوند.

در فاز دوم این برنامه که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی انجام می‌شود، ۱۰ الی ۱۵ موسسه آموزشی دیگر تغییر مکان خواهند داد اما شواهد حاکی از آن است که این عملیات به سبب مشکلات مالی از برنامه زمان‌بندی شده عقب مانده است.

از دلایل اصلی عدم موفقیت در این برنامه می‌توان به مقاومت دانشگاهیان در مقابل اجرای این طرح، ‌ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل و هزینه‌های سنگین این جابه‌جایی‌ها اشاره کرد.

در همین رابطه «لی هان تان»، رییس دانشگاه مهندسی هانوی گفت: بسیاری از اعضای هیئت علمی از این نگران می باشند که خانواده‌های آنها نتوانند با زندگی دور از شهرها سازگار شوند.

بنا بر آمار رسمی، دو شهر هانوی و هوشی مینه به تنهایی میزبان بیش از یک میلیون دانشجو می باشند که این میزان نیمی از جمعیت دانشجویان کل این کشور را شامل می‌شود.

به دنبال رشد سریع پذیرش دانشجو طی دو دهه اخیر و عدم افزایش ظرفیت‌ها به فراخور این رشد، دانشجویان ناچار می باشند در دانشگاه‌های بسیار شلوغ و بی‌کیفیت تحصیل کنند. بسیاری از دانشگاه‌های این کشور در فضایی به وسعت کمتر از دو هکتار تاسیس شده‌اند که این فضا برای یک دبیرستان مناسب است و برای یک دانشگاه بسیار محدود است.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی ورلدنیوز، وزیر علوم و آموزش ویتنام تخمین زده است که برای انجام این پروژه حداقل دو میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار بودجه لازم است که این رقم بدون احتساب قیمت زمین است.

وی همچنین از مقام‌های شهری خواسته است برنامه‌های بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل را برای جابجایی دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها در اولویت قرار دهند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.