ناگفته هایی از نهمین انتخابات جمهوری پنجم فرانسه

زهرا خدایی

نهمین انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری پنجم فرانسه امروز یکشنبه ۶ می در شهرهای مختلف فرانسه آغاز شد. نظرسنجی ها حکایت از برتری اولاند در مقابل سارکوزی دارد. گفتنی است ۴۶ میلیون فرانسوی برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند. لازم به یادآوری است که دور اول فرانسوا اولاند، رقیب سوسیالیست سارکوزی موفق شد با کسب ۲۸،۶۳% از رییس جمهور فعلی ۲۷،۱۸% پیشی بگیرد.
این در حالی است که تاکنون موسسات نظرسنجی در اعلام پیش بینی و میزان رأی هریک از کاندیداها با یکدیگر متفق القول بوده اند که به نظر می رسد این مسئله حکایت از آن دارد که این دور از انتخابات بیش از همۀ دورها شفاف و روشن است. همۀ موسسات نظرسنجی اولاند را در رتبۀ اول قرار داده اند اما تاکنون امتیاز وی از ۵۳% آراء فراتر نرفته است.  طبق آخرین آمار نهایی اعلام شده از سوی شورای قانون اساسی میزان مشارکت فرانسویها در دور اول انتخابات رقم ۷۹،۴۸% را نشان داده است. به رغم اینکه میزان عدم شرکت در انتخابات رقم ۲۰% را نشان می دهد اما با اینحال میزان مشارکت در انتخابات فرانسه بسیار قابل توجه بوده است. با این حال به گفتۀ یک کارشناس فرانسوی این احتمال وجود دارد افرادی که در دور اول انتخابات شرکت کردند، در دور دوم غائب باشند.
با توجه به اینکه تاکنون جناح و یا گروهی از سارکوزی حمایت نکرده است، این احتمال وجود دارد که میزان آراء سارکوزی در دور دوم نیز کم باشد. مثلاً انتظار می رفت که جناح مارین لوپن طرفداران خود را به رأی دادن به سارکوزی تشویق کند، اما اعلام او مبنی بر اینکه:” رأی سفید در صندوق می اندازد”، همۀ امیدها را نقش بر آب کرد. ناگفته نماند که اعلام حمایت بایرو از اولاند نیز تأثیر چندانی بر آراء اولاند نگذاشت و حتی انتقادات زیادی را متوجه بایرو(رهبر حزب مودم) کرد.
احتمال انتخاب مجدد سارکوزی را نیز نباید از نظر دور داشت اما در صورتی که او با فاصلۀ زیادی از رقیب شکست بخورد، اختلاف زیادی در حزب او(اتحاد برای جنبش مردمی) بر سر ریاست حزب به وجود خواهد آمد. اما برای اولاند پیروزی در دور دوم، نمایش فاتحانۀ بزرگی برای چپی های فرانسوی از زمان میتران تاکنون خواهد بود. البته نباید فراموش کرد که چپی ها برای پیشبرد اهداف و برنامه هایشان نیازمند اکثریت پارلمان هستند که انتخابات آن در ماه ژوئن برگزار خواهد شد که به نظر نمی رسد چپی ها در هر دو جبهه موفق باشند.  در صورت شکست سارکوزی، او اولین رییس جمهور در جمهوری پنجم بعد از ژیسکاردستن در سال ۱۹۸۱ است که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شکست می خورد.

۴۹۲۶۳
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.