نباید در تولید و تجارت زعفران، پسته و فرش احساسی عمل کرد

عضو هیات رئیس شورای ملی زعفران می‌گوید زعفران، پسته و فرش جزو کالاهایی هستند که باید برای تولید و تجارت آنها برنامه مشخصی داشت و احساسی عمل نکرد.

نباید در تولید و تجارت زعفران، پسته و فرش احساسی عمل کرد

به گزارش ممتاز نیوز، علی حسینی با بیان اینکه برداشت زعفران از آبان ماه شروع می‌شود و تا آذر ادامه دارد، گفت: در حال حاضر هیچ زعفرانی بر زمین نمانده یعنی یا صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران آن را خریداری کرده‌اند و یا دست کشاورزان است.

وی ادامه داد: امسال قیمت زعفران بالا رفت، زیرا چند سالی بود که تغییری نکرده بود و تولیدکنندگان توقع داشتند که قیمت‌ها حداقل نسبت به تورم افزایش داشته باشد. البته بخشی از افزایش قیمت‌ها نیز به خشکسالی و به تبع آن کاهش تولید مربوط می‌شود.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران اضافه کرد: امسال به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی در برخی از مناطق زعفران کاری، تولید تا ۷۰ درصد کاهش داشت.

وی با بیان اینکه قیمتی که بر روی زعفران گذاشته شد اگر چه توانست تا حدی تولید کننده را راضی کند، اما همیشه تولیدکنندگان علاقه مند به افزایش قیمت هستند، خاطرشان کرد: قیمت‌ها اگر متعادل، منصفانه  و برابر با زحمتی که تولیدکننده می‌کشد، تعیین شود همه راضی خواهند بود و بازار هم دچار آشوب نمی‌شود.

حسینی تصریح کرد: توقعی که از برداشت زعفران از زمین داریم بر اساس استاندارد مشخصی است. در حال حاضر عملکرد ما در هر هکتار زمین ضعیف است و باید آن را ارتقا دهیم تا با بالا بردن عملکرد و افزایش کیفیت بتوانیم خواسته کشاورز را برآورده کنیم. یعنی کشاورز با تولید بیشتر و محصول بهتر بتواند درآمد بیشتری کسب کند.

وی با تاکید بر اینکه  باید در قیمت‌گذاری واقع‌بینانه عمل کنیم تا هم تولیدکننده راضی باشد و هم مصرف کننده، گفت: با افزایش یا کاهش قیمت زعفران و به طور کل متناسب نبودن قیمت‌ها سر و کله متقلبان هم پیدا می‌شود. باید همه جوانب را برای تعیین قیمت و سیاست‌گذاری در تولید در نظر بگیریم. متاسفانه در بعضی موارد با احساسات تصمیم گرفته می‌شود. زعفران، پسته و فرش کالاهایی نیستند که بر اساس احساس با آنها برخورد شود. باید برای تولید و تجارت آنها استراتژی درست و منطقی در پیش گرفت.

باید از هر هکتار زمین ۸ تا ۱۰ کیلو زعفران استحصال شود

به گفته وی باید در هر هکتار زمین ۸ تا ۱۰ کیلوگرم زعفران کاشته شود و اگر کشاورزی به دلیل عدم آموزش نتواند به استاندارد قابل قبولی در تولید زعفران برسد نباید با افزایش قیمت کسری ها جبران شود. این تصمیمات بازار را بر هم می ریزد. باید معیار منطقی در پیش گرفت و بر اساس آن حرکت کرد.

وی اضافه کرد: البته این میزان تولید در هر هکتار  در یک شرایط ایده‌آل یعنی بدون در نظر گرفتن خشکسالی و حوادث طبیعی  امکان پذیر  است.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران عنوان کرد: امسال با خشکسالی و عدم به روزرسانی آموزش در بخش کشاورزی مواجه بودیم به طوری که برخی حتی در زمین‌های پرت ‌هم زعفران کاشتند و در نظر داشتند از تولید کم درآمد زیادی داشته باشند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.