نبرد تنگاتنگ کتاب‌های کاغذی با الکترونیکی


همزمان با موفقیت آمازون کیندل که به عنوان یک سخت افزار برای خواندن کتابهای الکترونیکی به کار می رود، فروش کتابهای دیجیتالی روند رو به رشدی داشته اما فروش کتابهای کاغذی کاهش یافته است.


نبرد تنگاتنگ کتاب‌های کاغذی با الکترونیکی

فروش کتابهای الکترونیکی در نیمه اول سال ۲۰۱۲ در مقایسه با سال گذشته به علت موفقیت چشمگیر دستگاه هایی چون آمازون کیندل تا ۱۸۸ درصد افزایش یافته است.

این درحالی است که براساس اعلام انجمن ناشران بریتانیا، فروش کتابهای کاغذی تنها ۰٫۴ درصد در مقایسه با همین دوره در سال گذشته کاهش یافته است و آمارهای جدید صرفا حکایت از افزایش چشمگیری فروش کتابهای دیجیتالی دارد.

این آمار و ارقام نشان می دهد که حتی برخی از کتابهایی که مخاطب به آن علاقه داشته هم در قالب کتابهای دیجیتال و هم کتابهای غیر دیجیتال فروش مناسبی را برای خود رقم زده است.

این درحالی است که کارشناسان این صنعت هشدار داده اند که ممکن است کتابفروشهای سنتی متقاعد کردن خوانندگان کتابها را برای تغییر رویکرد از دیجیتال به کاغذی کار بسیار دشواری ببینند، چرا که کتابهای دیجیتالی در اینترنت با قیمتهای بسیاری ارزان تری به فروش می رسند.

 براساس اعلام انجمن ناشران بریتانیا، فروش کتابهای کاغذی تنها ۰٫۴ درصد در مقایسه با همین دوره در سال گذشته کاهش یافته است و آمارهای جدید صرفا حکایت از افزایش چشمگیری فروش کتابهای دیجیتالی دارد

براساس اظهارات کارشناسان افزایش فروش کتابهای الکترونیکی تنها به کتابهای داستانی محدود نمی شود، افزایش فروش کتابهای غیر داستانی نیز ۱۲۸ درصد در مقایسه با همین دوره در سال گذشته چشمگیر بوده و از سوی دیگر کتابهای کودکان نیز افزایش ۱۷۱ درصدی داشته است.

رشد کلی ۸۹٫۱ درصدی در فروش دیجیتالی از ۱۲۴ میلیون دلار به ۲۳۴ میلیون دلار رسیده است درحالی که فروش کتابهای کاغذی از ۱۵۹۴ میلیون دلار به ۱۵۸۹ میلیون دلار رسیده است.

نبرد تنگاتنگ کتاب‌های کاغذی با الکترونیکی

انجمن ناشران بریتانیایی که فروش کتابها را در فروشگاه های بزرگ مورد نظارت دارد، اعلام کرد که کل فروش کتابهای دیجیتال اعم از داستانی، غیر داستانی و کودکان از ۳۰ میلیون دلار در فاصله زمانی ژانویه و ژوئن ۲۰۱۱ به ۸۴ میلیون دلار در همان دوره در طول سال جاری رسیده است.

ریچارد مولت مدیر اجرایی انجمن ناشران بریتانیایی اظهار داشت: که نتایج بخش نظارت بر فروش این انجمن نشان می دهد که علیرغم شرایط دشوار اقتصادی این بخش همچنان موفق است، افزایش فروش دیجیتال نیز نشاندهنده میزان سرعت اقبال خوانندگان کتابها به محصولات دیجیتال و سرعت عرضه ناشران در عرضه کتابهای دیجیتال است.

احتمال دارد که این رشد همچنان ادامه داشته باشد، چرا که گوگل، سامسونگ، اپل و آمازون به دنبال افزایش فروش خود در بخش رسانه های دیجیتال هستند که این امر از برنامه های اجرایی ارائه شده در فروشگاه های (apps stores) تبلتهایشان مشخص است.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش دانش و زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.