نبرد سامسونگ و اپل به‌ نفع مایکروسافت

جام جم آنلاین: نبرد سامسونگ و اپل را در دادگاه، ویندوز برد. محکومیت سامسونگ به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار می‌تواند به فروش ویندوز فون‌کمک زیادی کند.

این دادگاه که در ظاهر علیه سامسونگ بود در اصل پیروزی اپل بر گوگل را تائید می‌کرد؛ چرا که سیستم‌عامل اندروید ـ که در گوشی‌های سامسونگ قرار دارد ـ مساله اصلی این دادگاه بود.

اگر اندروید همان چیزی باشد که در دادگاه مشخص شد، مایکروسافت می‌تواند از تغییر ذائقه مصرف‌کننده‌ها از محصولات اندرویدی به ویندوزفون نهایت استفاده را ببرد.

البته لازم نیست خود مصرف‌کننده‌ها تصمیم‌گیرنده باشند؛ این تولیدکنندگان گوشی‌های تلفن همراه هستند که به ویندوز فون بیشتر روی خوش‌نشان خواهند داد.

هر چند گوگل در دادگاه معروف حضور نداشت، اما اپل حملات خود را به‌سوی اندروید نشانه رفته بود. در کتاب استیو جابز، نوشته والتر ایزاکسون، جابز اشاره کرده بود که معتقد است اندروید نسخه تقلبی iOS اپل است. وی گفته بود حاضر است تمام سرمایه اپل را خرج کند تا جلوی اندروید را بگیرد.

اگر هدف نهایی اپل گوگل اندروید باشد، در نتیجه می‌توان ویندوز فون را غایب بزرگ و برنده این جدال دانست؛ زیرا به‌طور بنیادین با iOS تفاوت دارد.

رابط کاربری آن به‌صورت tile است، ولی ارائه‌های آیکون‌های رنگین اندروید بسیار شبیه آیکون‌های اپل آیفون است.

اما اندروید به‌طور رسمی در این دادگاه حضور نداشت. این دادگاه بیشتر روی طراحی سخت‌افزاری تمرکز کرده بود.

البته قابلیت‌هایی همچون pinch to zoom، bounce back و tap to zoom از جمله مواردی بود که در زمینه نرم‌افزار مورد اعتراض اپل قرار گرفته بود.

گوگل نیز معتقد بود این دادگاه نشان‌دهنده کپی‌بودن اندروید نیست و ارتباطی با سیستم‌عامل اندروید ندارد. بیشتر اختراعاتی که اپل ثبت کرده است، در هسته اندروید وجود ندارد و بسیاری از آنها نیز توسط سازمان ثبت اختراع آمریکا در حال بررسی است.

گذشته از این موضوع، بعید است تولیدکنندگان گوشی فعلا از خیر اندروید بگذرند و خودشان را وارد قلمرو مایکروسافت کنند.

هر چند که قرار است دادگاه تجدیدنظر برپا شود (و احتمالا ماجرا سال‌ها به‌طول بینجامد). اپل به‌دنبال این بود که تا زمان اعلام حکم قطعی، ‌فروش گوشی‌های سامسونگ در آمریکا ممنوع اعلام شود.

گفتنی است در فهرست اعتراض اپل، بسیاری از گوشی‌های قدیمی‌تر سامسونگ مورد اعتراض قرار گرفته بودند که با توجه به طول عمر ۹ تا ۱۲ ماهه گوشی‌های هوشمند امروزی تا زمان اعلام رای قطعی، این گوشی‌ها خودبه‌خود بازنشسته خواهند شد.

همچنین این رای تنها در آمریکا صادق است و سامسونگ می‌تواند تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند خود را در نقاط دیگر دنیا به‌فروش برساند. این موضوع و همچنین امکان بازگشت رای از سوی دادگاه تجدید نظر می‌تواند مایکروسافت را از خیال بیرون بیاورد.

مایکروسافت به این مساله چشم ندوخته است و فعلا قرارداد همکاری خود با نوکیا را یکی از بهترین نقاط قوت ویندوز فون می‌داند. با وجود این، میزان فروش گوشی‌های نوکیا خیلی بالا نبوده است.

نوکیا بعد از سامسونگ با ۸۴ میلیون گوشی ‌تلفن همراه تولید شده در سه‌ماهه اخیر، در مقام دوم بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های گوشی تلفن همراه قرار دارد. (جام جم – ضمیمه کلیک)

محمدرضا قربانی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.