نبود تفاوت های مشخص در آثار شاعران جوان آفت این حوزه است

به گزارش خبرنگار اعزامی گروه فرهنگی ایرنا،’موسی بیدج’ روز دوشنبه در کارگاه ‘ شعر’ دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره افزود:داوری در هر جشنواره ای حتی بدون حب و بغض هم ،دوست و دشمن تراش است.اما آنچه به نظر می رسد این است که داوری ها دارای سه مولفه مشترک به نام های علم،تجربه و سلیقه و ذوق است.

این شاعر و ادیب، نقش علم و دانش را در داوری۴۰ درصد دانست و ادامه داد:علم پایه و اساس داوری است و یک داور با استفاده ازاین سلاح که به نوعی معیارهای مشخص یک اثر است به بررسی آثار می پردازد.علاوه براین تجربه داور در سرودن شعر و یا نگارش داستان نیز ۳۰ درصد امر داوری آثار را تشکیل می دهد.

این نویسنده و منتقد ادبی یادآورشد:معیار دیگر انتخاب آثار به ذوق و سلیقه داوران مربوط می شود و دلیل عمده تفاوت نتایج و امتیازات این امر است.

به گفته وی،از آنجا که شعرای جوان در راهی هستند که به سمت تثیبت شدن پیش می روند و برای ثبت و انتشار آثار خود عجله دارند،نوعی شتابزدگی در آثارشان دیده می شود در حالیکه مثل بسیاری از شاعران برجسته،با گذشت زمان اثر نخست خود را پنهان می کنند.

داور اشعار سپید جشنواره سوره در مورد آثار ارزیابی شده توضیح داد:با وجود اینکه بسیاری از افراد معتقدند که سرودن شعر سپید به خاطر عدم پایبندی به ردیف و قافیه بسیار سهل تر است با این وجود آثار بسیاری از شاعران جوان شباهت بسیاری به هم دارد و یا در یک حال و هوا سروده شده است.

بیدج ادامه داد:به شاعران جوان که در ابتدای راه قرار دارند،پیشنهاد می کنم به آموزش زبان های دیگر مبادرت ورزند.چرا که آموختن هر زبانی جز زبان مادری ،دریچه تازه ای به روی شاعر می گشاید.

وی گفت که تحقیقات نشان داده است که آموختن زبان ذهن را پویاتر می کند و این امر به شاعر کمک می کند با فرهنگ جدیدی آشنا شود و آثار متفاوتی خلق کند.همان طور که شاعران آذربایجانی به خاطر تسلط به زبان دیگری جز فارسی از این امتیاز برخوردارند.

به گزارش ایرنا،’سعید بیابانکی’ از دیگر داوران این رویداد ادبی اظهار داشت:یکی از مشکلات جشنواره ها عدم وجود تعدد داوران است امری که درصورت تحقق انحراف از معیار داوری ها را به حداقل کاهش می دهد.

این شاعر حوزه طنز گفت:پیشترپیشنهاد داوری ۵۰ نفره را به جای ۵ نفر در جشنواره شعر فجر را ارایه کردم.ضمن اینکه لازم نیست همه این داوران از شعرا یا نویسندگان مطرح باشند.

وی ادامه داد: چرا که بارها مشاهده شده است که فردی تجربه سرودن شعر ندارند ،اما به این حوزه تسلط بسیار دارد و با شعرا و آثار جوانان و پیشکسوتان به خوبی آشنایی دارد.البته درزمینه تعدد داوران مساله هزینه های بررسی هم مطرح است که می توان آن را به گونه ای برطرف کرد.

بیابانکی یادآورشد :معتقدم نقش ذوق و سلیقه در داوری بیش از همه معیارهای مطرح شده است و این سلیقه هم باید به صورت ‘سلیم’ باشد یعنی هم مورد نظر عوام و هم مورد تائید خواص جامعه قرار گیرد.

به گفته این داور،بهترین معیار قضاوت و داوری یک اثر،مرور زمان است؛ به این معنی که زیبایی های یک اثر مثل شعر ویا حتی فیلم به خاطر شرایط رایج روز دیده نمی شود اما به گذشت زمان اثر خود را می گذارد و در یادها می ماند.

بیابانکی همچنین گفت: بسیاری از آثار امروز در لحظه خلق می شوند و داوری آن هم همان گونه صورت می گیرد.

کارگاه شعر و داستان و کارگاه تخصصی نشریه سیمرغ نیز عصر امروز در فرهنگسرای خانه جوان شهر ارومیه برپا می شود.

فراهنگ**۹۱۷۳**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۲۴۹۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.