نتایج یک تحقیق: کاهش گرایشات مذهبی در میان مردم جهان

نتایج یک تحقیق جهانی جدید نشان داد: میزان تعصبات و اعتقادات مذهبی در سطح جهان در حال کاهش است و بیشتر افراد خودشان را بی دین و فاقد تعصبات مذهبی معرفی می کنند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این سیر جاری در میان مردم جهان، به شکوفایی و رونق اقتصادی  نسبت داده می شود.

بر اساس گزارش رویترز، «سنعاد مونی»، معاون مدیرعامل شرکت تحقیقاتی «رد سی» در دوبلین، اظهار داشت: پر واضح است که رسوایی های مختلف بسیاری در کلیساها و مراکز دینی وجود داشته و دارد.

وی با اشاره به موارد وافر رسوایی سوء استفاده ی جنسی از کودکان توسط کشیش ها، تاکید کرد این قبیل مسایل تصویر دین و مذهب را به شدت زیر سوال برده و خدشه دار کرده است.

مونی در ادامه افزود: علاوه بر این در دنیای مدرن امروز، به نظر می رسد هرچه کشورها به لحاظ اقتصادی غنی تر می شوند، حس دینداری و مذهبی در میان افراد آن جامعه ضعیف تر می شود.

یافته های تحقیق اخیر که توسط شبکه ی بین المللی «وین-گال اپ»، و بر اساس نظرسنجی از افراد متعدد صورت گرفته است، حاکی از یک روند نزولی و سقوط شدید مذهب گرایی در جهان حکایت دارد.

بر اساس این تحقیقات،  به طور متوسط در میان مردم ۵۷ کشور مورد بررسی از سراسر جهان، تنها ۵۹ درصد افراد دارای گرایش مذهبی  بودند که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۰۵، ۹درصد کاهش داشته است. ویتنام و ایرلند به ترتیب با ۲۳ و ۲۲ درصد کاهش، از بیشترین میزان افت در گرایش مذهبی و اعتقادات دینی بوده اند.

بر اساس مطالعات انجام شده، در میان کشورهایی که بیشترین افراد فاقد اعتقادات مذهبی را داشتند، ایرلند که به عنوان یک کشور سنتی کاتولیک در جهان شناخته می شود، در رتبه ی هفتم در میان ۵۷ کشور قرار دارد.

نتایج تحقیقات اخیر هم چنین نشان داد: تعداد افرادی که اظهار داشتند که فاقد اعتقادات مذهبی هستند، از ۴ درصد در سال ۲۰۰۵، به ۷ درصد در سال ۲۰۱۱ افزایش داشته است.

بر اساس گزارش سایت خبری آن اسلام،  در سوی دیگر این فهرست، در کشورهای غنا، نیجریه و مقدونیه، به ترتیب ۹۶ درصد، ۹۳ درصد، و ۹۰ درصد مردم خود را دارای باورها و گرایشات مذهبی می دانند.

طبق این تحقیقات، قاره ی آفریقا با ۸۹ درصد، آمریکای لاتین با ۸۴ درصد، آسیای جنوبی با ۸۳ درصد و کشورهای عربی با ۷۷ درصد، دارای بیشترین افراد مذهبی و متدین در جهان هستند.

این رقم در آمریکای شمالی، اروپای غربی و اروپای شرقی، به ترتیب ۵۷ درصد، ۵۱ درصد، و ۶۶ درصد گزارش شده است. در تحقیق اخیر، کشور انگلیس مورد بررسی قرار نگرفته است.

http://shafaqna.com/persian


MIGNA

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.