نتیجه محرمانه بودن مذاکرات، برد – برد به نفع ایران است/ تصمیم‌گیری در خصوص پروتکل الحاقی نیازمند مصوبه مجلس

فروردین ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، فضای سیاسی این روزهای کشور بیشتر حول محور مسائل هسته‌ای می‌چرخد که مذاکرات اخیر ژنو در راس این موضوعات قرار دارد.

در این میان رسانه‌ها، از جمله رسانه‌های غربی به زعم خود از حال و هوای مذاکرات ژنو از جمله طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بهره جسته تا مخاطبان تشنه خود را سیراب دانستن کنند، فارغ از اینکه اینگونه تحلیل‌ها شاید مبنای دقیقی نداشته باشد البته در این میان سفر هیات پارلمانی اروپا به تهران نیز مزید بر سبب شده است.

از این جهت گفتگوی مشروحی با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

برنامه دیدارهای نمایندگان پارلمان اروپا در تهران

بروجردی در ابتدا به سفر هیات چهارنفره پارلمانی اروپا که عصر امروز وارد تهران می‌شوند اشاره کرد و گفت: ریاست این هیات را رئیس حزب سوسیالیست‌های اتریش برعهده دارد.

وی افزود: دیدار این هیات با مقامات کشورمان فردا (یکشنبه) آغاز خواهد شد که دیدار با رئیس مجلس، وزیر امور خارجه و بنده از جمله برنامه‌های کاری این هیات است که البته برنامه دیدار با سایر مقامات نیز در دستور کار آنها قرار دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قبل از ظهر فردا هیات پارلمانی با بنده دیدار دارند، عصر با آقای لاریجانی دیدار خواهند کرد که ضیافت شام نیز به میزبانی آقای لاریجانی است و پس از آن به سایر دیدارها خواهند پرداخت.

مباحث هسته‌ای چاشنی مذاکرات نمایندگان اروپا

بروجردی اظهار داشت: در جریان مذاکرات هیات پارلمانی اروپا با مقامات کشورمان به موضوع پرونده هسته‌ای از جمله پروتکل الحاقی اشاره خواهد شد.

هرگونه تغییر و تصمیم‌گیری در خصوص پروتکل الحاقی نیازمند مصوبه مجلس است

عضو کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی در ادامه به موضوع پروتکل الحاقی که اخیرا در مذاکرات ژنو به عنوان یکی از شرط‌های موجود مطرح است اشاره کرد و افزود: پروتکل الحاقی در مقطعی به صورت داوطلبانه اجرا شد و پس از آن مجلس هفتم مصوبه گذراند و منع اجرای پروتکل الحاقی را به دولت ابلاغ کرد که دولت حق اجرای این پروتکل را ندارد در نتیجه اجرای داوطلبانه این پروتکل متوقف شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مصوبه مجلس حاکم بر عملکرد دولت است، هرگونه تغییر و تصمیم‌گیری در خصوص پروتکل الحاقی نیازمند مصوبه مجلس است.


محرمانه بودن مذاکرات مختص این دوره نیست

نماینده بروجرد در ادامه به موضوع محرمانه بودن مفاد مذاکرات ژنو اشاره کرد و گفت: موضوع محرمانه بودن مذاکرات مختص این دوره نیست، در قبل هم این موضوع وجود داشت یعنی محتوای مذاکرات را طرفین اعلام نمی‌کردند و توافق می‌کردند محرمانه است و در زمان آقای دکتر جلیلی هم به همین صورت بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: غربی‌ها اطلاعات را در رسانه‌های خودشان درز می‌دادند که این روند خوبی نیست، اگر قرار بر این باشد که توافق کنند جلسات محرمانه باشد ولی آنها مطالب را درز دهند این موضوع نشان‌دهنده غیرقابل اعتماد بودن غرب است.

“بازی‌ رو” زمینه تخریب را فراهم می‌کند

بروجردی اظهار داشت: به لحاظ اینکه توافق طرفین یعنی جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ مخالفان بسیاری دارند، بویژه رژیم صهیونیستی که به هیچ وجه علاقمند نیستند این توافق صورت بگیرد بنابراین “بازی رو” که همه چیز از ابتدا علنی باشد زمینه را برای تخریب دشمن بیشتر آماده می‌کند، چرا که آنها اطلاعات کامل دارند و می‌توانند کارشکنی ایجاد کنند تا مذاکرات به نتیجه نرسد.

وی تاکید کرد: تنها توجیهی که برای محرمانه بودن مقطعی محتوای مذاکرات وجود دارد همین بحث است، با توجه به اینکه کارگروه‌ها قرار است کار خود را آغاز کنند باید در نهایت اطلاع‌رسانی به ملت صورت گیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به این موضوع که آیا می‌توان به طرف غربی در خصوص محرمانه نگه داشتن مذاکرات اعتماد کرد یا خیر؟ تصریح کرد: اگر به صورت علنی این کار را انجام بدهند این نکته را نشان می‌دهد که غرب قابل اعتماد نیست ولی چون توافق کردند و گفتن آن به ضرر آنها است این کار را انجام نمی‌دهند.

نتیجه محرمانه بودن مذاکرات، برد – برد به نفع ایران است

بروجردی افزود: ممکن است مقداری اطلاعات به صهیونیست‌ها منتقل کنند ولی این موضوع متفاوت با علنی بودن مذاکرات است، اگر بگویند نشان می‌دهد که غیرقابل اعتماد می باشند و این به ضرر آنهاست و اگر نگویند توافق را اجرا کرده‌اند و در این صورت توپ در اختیار دشمنان مذاکره‌کننده قرار نمی‌گیرد تا به هر طرف شلیک کنند، بنابراین در هر صورت نتیجه به صورت برد-برد به نفع ایران خواهد بود.

فعلا برای تصمیم‌گیری در خصوص پروتکل الحاقی زود است

وی در خصوص اینکه آیا در نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی با وزیر امور خارجه به موضوع پروتکل الحاقی و تصمیم در این خصوص خواهید پرداخت، اظهار داشت: معتقدم فعلا زود است در خصوص پروتکل الحاقی تصمیم‌گیری کنیم چرا که زمان برای تصمیم‌گیری در این زمینه وجود دارد.

نماینده بروجرد افزود: باید ببینیم نتیجه مذاکرات به کجا می‌رسد، پروتکل الحاقی چیزی نیست که در این مقطع نیازی به تصمیم‌گیری داشته باشد و باید ببینیم آمریکایی‌ها به چه میزان در مورد تحریم‌ها اقدام عملی انجام خواهند داد.

بروجردی تاکید کرد: پروتکل الحاقی در مقطع فعلی قابل طرح نیست.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با فرض این امر که آمریکا دارایی‌های بلوک شده ایران را آزاد و تحریم‌ها را لغو کند آیا ایران پروتکل الحاقی را خواهد پذیرفت یا خیر؟ گفت: عرض کردم این بحث نیاز به مسیر خودش در تحولات آتی دارد یعنی چیزی نیست که در حال حاضر نیاز به تصمیم‌گیری داشته باشد چرا که هنوز وضعیت مذاکره در هاله‌ای از ابهام قرار دارد به لحاظ اینکه می‌خواهد وارد مراحل بعدی شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: به نظرم زود است در خصوص این موضوع بخواهیم نظری اعلام کنیم.

اصل غنی‌سازی یک اصل لایتغیر است

نماینده بروجرد در ادامه به موضوع فعالیت‌ پایگاه اینترنتی‌های هسته‌ای و غنی‌سازی اشاره کرد و اظهار داشت: اصل غنی‌سازی یک اصل لایتغیر است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فعالیت غنی‌سازی در پایگاه اینترنتی‌های فردو و نطنز انجام می‌شود مگر می‌شود فعالیت‌های آنها را متوقف کنیم، وقتی می‌گوییم لایتغیر یعنی باید پایگاه اینترنتی‌ها فعال بوده و به کار خود ادامه دهند، بنابراین آنچه مسلم بوده ادامه فعالیت پایگاه اینترنتی‌های هسته‌ای است.

مصر هستیم، فعالیت فردو استمرار داشته باشد

بروجردی تاکید کرد: در فردو به لحاظ پدافند غیرعامل مصر هستیم، فعالیت فردو استمرار داشته باشد که دشمن طمع حمله به مراکز هسته‌ای ما نکند؛ در مورد اراک، قبلا آژانس بازدید کرده است، نیازهای‌مان در راکتور تهران به گونه‌ای است که پاسخگو نیست و در واقع راکتور اراک یک راکتور بزرگ تهران با حجم بیشتر است که بسیاری از نیازهای ما را به لحاظ پزشکی و طرح‌های گوناگون تامین می‌کند، بنابراین هیچ سببی باری متوقف شدن این پایگاه اینترنتی‌ها وجود ندارد.

حضور نماینده مجلس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دستور کار کمیسیون امنیت ملی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین به حضور نماینده‌ای از این کمیسیون در جمع تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور اشاره کرد و گفت: هنوز در این خصوص با وزارت امور خارجه وارد بحث نشده‌ایم و چون زمان کمیسیون با آغاز مذاکرات ژنو بسیار کوتاه بود نتوانستیم به توافقی برسیم ولی انشاءالله در دستور قرار دارد تا برای مذاکرات آینده صحبت شود.

وی در خصوص اینکه با توجه به اینکه شما عضو حقوقی شورای عالی امنیت ملی میباشید، آیا امکان دارد به عنوان نماینده مجلس در تیم مذاکره‌کننده حضور داشته باشید اظهار داشت: فعلا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وارد این بحث نشده است و باید با حضور وزیر امور خارجه در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

برنامه‌ریزی برای سفرهای پارلمانی

بروجردی در ادامه به سفرهای آتی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بعضی کشورها اشاره کرده و تصریح کرد: در حال برنامه‌ریزی در این زمینه هستیم که به محض نهایی شدن آنها را اعلام خواهیم کرد.

جلالی؛ بهترین گزینه برای ریاست فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان در خصوص بعضی گمانه‌زنی‌ها در خصوص نامزدی‌اش برای ریاست فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت به همراه کاظم جلالی گفت: بهترین گزینه برای ریاست فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت آقای جلالی است و استمرار ریاست وی به نفع فراکسیون خواهد بود.

گفتگو از وحید عظیم‌نیا

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.