نتیجه تکانه های ارزی از نگاه وزیر اقتصاد

۰۶خردادماه،

بینا- وزیر اموراقتصادی و دارایی در همایش سیاستهای پولی و مالی اعلام کرد : تکانه های ارزی در سالهای ۸۹ تا ۹۲ اثر مثبتی بر نرخ رشد در بخش کشاورزی گذاشته است.

به گزارش بنکر (Banker)، سید شمس الدین حسینی در همایش سیاست های پولی و مالی ضمن تشریح وضع اقتصاد ایران در سال گفت: در این سال برغم آنکه عایدات حاصل از درآمد نفت و همچنین درآمدهای گمرکی کاهش یافت ، دولت توانست از طریق اصلاح ساختار هزینه ها و روش های تامین مالی اثار نامطلوب تحریم اقتصادی را کاهش دهد.
وزیر اقتصاد ادامه داد: در سال ۹۱ نرخ تورم به ۳۰،۵ درصد رسید که رقم بالایی است و به فشار بیشتر بر طبقات آسیب پذیر منجر شده است.
حسینی ، نرخ بیکاری در سال قبل را ۱۲ و دو دهم درصد اعلام کرد .
سخنگوی اقتصادی دولت در تشریح عملکرد اقتصاد ایران در سال ۹۱ گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز سفرهای خارجی ایرانیان کاهش و گردشگری داخل رونق یافت به طوریکه آمار سفرهای خارج از کشور از ۲۱ میلیون و ۷۰۰ نفر در سال ۹۰ به ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سال ۹۱ رسیده است.

وی  اظهار کرد: سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۲۴ میلادی سال‌هایی است که کندی رشد اقتصاد جهانی در آن ادامه دارد و بهترین عملکرد و پیش‌بینی‌های رشد برای شرکای تجاری ما یعنی چین و هند ثبت شده است.
سید شمس‌الدین حسینی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود تورم در سال ۲۰۲۴ در آمریکا ۲٫۱، اروپا ۲٫۵، چین کمی بیش‌تر از سه و در هند ۱۱ درصد باشد، گفت: پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری در آمریکا در سال ۲۰۲۴، ۷٫۵ درصد تقریبا مساوی با سال ۲۰۱۲، در اسپانیا ۲۶٫۵ درصد و پیش‌بینی‌هایی برای سایر کشور‌ها صورت گرفته که نگرانی‌هایی را در پی دارد.
وی با بیان این‌که موج تحریم‌ها از حوزه‌های علم و فن‌آوری گرفته تا تحریم بانک‌های تجاری ایران را شاهد بودیم، گفت: به ویژه در یکسال و نیم اخیر تحریم‌ها فراگیر‌تر شده و حوزه‌های بانک و بیمه، نقل و انتقالات پول، تحریم بانک مرکزی و مواردی دیگر منجر شده است و فراتر از قطعنامه سازمان ملل تحریم‌ها حالت فراسرزمینی یافته و گسترش یافته است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: صندوق بین المللی پول اعداد ۳٫۲ درصد و ۳٫۳ درصد و بانک جهانی ارقام ۲٫۳ درصد و ۲٫۴ درصد برای رشد اقتصاد جهانی در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۲۴ اعلام و پیش بینی کردند.
حسینی با بیان این‌که تحریم از چند مسیر بر عرضه ارز اثر گذاشت، گفت:‌ کاهش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت و میعانات سبب کاهش عرضه ارز شده و این امر به دنبال محدودیت در نقل و انتقال،‌ تبدیل و تاخیر در وصول درآمدهای نفتی تشدید شد و در بخش صادرات پتروشیمی نیز کم و بیش چنین حالتی حکمفرما شد.
وی با بیان این‌که در حوزه صادرات غیر نفتی در مجموع با رشد ۲۰ درصد مواجه شدیم، گفت:‌ هرچند با کندی و عدم شفافیت در چرخه ورود آن با چرخه تجاری مواجه بودیم لیکن فشار کاهش درآمدهای نفتی تعدیل شد و در طرف تقاضای ارز با تحریک و افزایش تقاضای احتیاطی فعالان اقتصادی وافزایش تقاضای سفته بازی و سوداگری مواجه شدیم.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.