نت‌های ارکستر ملی با عجله نواخته شد

۳۱فروردین۱۳،

موسیقی > کنسرت – ارکستر– گروه ادب و هنر:
تمام کسانی که اول اردیبهشت‌ماه به تالار وحدت آمدند تا شاهد اجرای ارکستر ملی به مناسبت روز سعدی باشند، با برنامه‌ای روبه‌رو شدند که ابتدا و انتهای آن با یک «آتش‌بازی» در محوطه خارجی تالار وحدت همراه بود.

ویژه‌برنامه ارکستر ملی و روز بزرگداشت سعدی با تأخیر کار خودش را آغاز کرد، چرا که صدور بیش از اندازه کارت مهمان و نداشتن شماره صندلی کار راهنمایان سالن را سخت کرده‌بود و ایجاد نظم در سالن بعضی وقت‌ها با درگیری لفظی همراه بود.

نقالی مرشد مصطفی سعیدی، مرشد حسن بیگی، مرشد محمدرضا معجونی و مرشد علی ناری که برنامه‌ای بیش از یک ساعت را اجرا کردند بخشی از این ویژه برنامه بود؛ برنامه‌ای که با حرکات موزون همراه بود. به‌نظر می‌رسد که مخاطبان این برنامه که اغلب خانواده و فرزندانشان بودند از این بخش برنامه بسیار استقبال کردند؛ خصوصا حرکات لزگی که با تشویق خانواده‌ها مواجه شد.

پخش کلیپی از مراسم خاکسپاری سعدی افشار با آواز احسان خواجه امیری بخش دیگر مراسم بود؛ مراسمی که بیشتر برپا شده بود تا وعده راه‌اندازی ارکستر ملی برزمین نماند. پیش تردر جلسه‌ای که در هشت آبان‌ماه سال قبل با حضور حمید شاه آبادی معاون هنری ارشاد، محمد میرزمانی مدیر سابق کل دفتر موسیقی ارشاد و علی ترابی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران به‌منظور تشکیل مؤسسه ارکسترها در دفتر معاونت هنری ارشاد برگزار شد، ترابی اعلام کرد که ارکستر ملی با کامکارها در اسفند یک برنامه خواهد داشت. او همچنین وعده برگزاری کنسرتی به رهبری کامبیز روشن روان در دی‌ماه را در آن جلسه اعلام کرد.

با این حال، این کنسرت‌ها هرگز برگزار نشد. حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اواخر بهمن‌ماه سال قبل در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به خبرنگاران گفت: اگر فرصتی ایجاد شود، در روزهای آینده هم شاهد اجرای ارکستر ملی خواهیم بود اما همانطور که اعلام شده بود، برنامه جدی ما مراحل تشکیل پرونده، آزمون ورودی و آزمون عملی برای ارکستر ملی است که آغاز تازهی محسوب می‌شود و نمی‌خواهیم کاری را خام و ناپخته انجام دهیم. او آن زمان اعلام کرد: اگر فرصتی ایجاد شود در اسفند‌ماه ارکستر ملی هم اجرایی را روی صحنه خواهد برد و در غیراین صورت عجله‌ای نداریم که کار به‌صورت غیرحرفه‌ای انجام شود. ارکستر ملی اولین اجرای خود را با رهبری همایون رحیمیان در روز هنر انقلاب اسلامی( ۲۱فروردین‌ماه) با دو خواننده جوان به نام‌های مهدی نظری و علیرضا وکیلی‌منش آغاز کرد. اما اجرای اخیر ارکستر ملی در حاشیه نمایشگاه ره توشه، اجرایی حرفه‌ای نبود. اگر ارکستر ملی مدتی تعطیل شد تا به نقل از معاون هنری «بهترین اشخاص به ارکسترهای ما بپیوندند» اما حضور نوازندگان قدیمی همچون سهیل دهبستی، علیرضا خورشید‌فر، کریم قربانی و چند نفر از اعضای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی این سؤال را پیش آورد که چه نیازی به امتحان گرفتن و تعطیلی شش ماه ارکستر ملی بود.

با این حال با توجه به حرف‌های قائم مقام مؤسسه ارکستر ایران به‌نظر می‌رسد که اعضای ارکستر ملی بازهم تغییر خواهد کرد. حبیب صبور در اول اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که ارکستر ملی و سمفونیک تهران با یک ساختار تازه به اجرای برنامه خواهند پرداخت. صبور با اشاره به اینکه آزمون کتبی نوازندگان ارکستر ملی برگزار شده است، یادآور شد: آزمون عملی نوازندگان در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه با حضور اساتید مربوطه و بر حسب استانداردهای جهانی برگزار می‌شود و نوازندگان پذیرفته شده در این آزمون با دریافت شماره صندلی‌ (جایگاه و درجه) خود می‌توانند در اجراهای بین‌المللی سایر کشورها حضور یابند.

اگر نجات ارکستر سمفونیک تهران در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با خوانندگی سالار عقیلی صورت گرفت، این بار هم مؤسسه ارکسترهای ایران به سراغ محمد معتمدی خواننده جوان کشور رفت تا حضورش سبب جذب مخاطبان شود. البته محمد معتمدی مدتی است حضور مستمری در برنامه‌های دفتر موسیقی دارد. معتمدی این بار هم با ارکستر ملی همکاری کرد و قطعاتی از اشعار سعدی را خواند تا صدای او بتواند مخاطبان را روی صندلی نگه دارد.

برنامه با اهدای تابلو خطی از سوی حمید شاه آبادی و مهدی افضلی مدیرعامل مؤسسه ارکسترها به همایون رحیمیان به پایان رسید. با این حال در روزهای اخیر اسامی دیگری برای رهبری ارکستر ملی به گوش‌ می‌رسد. یکی از این اسامی فرهاد فخرالدینی، بانی اولیه ارکستر ملی است که در سال ۱۳۷۷این ارکستر را تأسیس کرد. او پس از گذشت ۱۱سال در سال ۱۳۸۸از رهبری ارکستر ملی انصراف داد. با اینکه در آن زمان همه مسئولان هنری تلاش کردند که او به ارکستر ملی بازگردد، او به ارکستر برنگشت تا سرانجام بردیا کیارس پس از دو سال سکوت ارکستر ملی با حمایت شورای فنی متشکل از ارسلان کامکار، هوشنگ ظریف، حسین علیزاده و فردین خلعتبری رهبری این ارکستر را پذیرفت. آنطور که صبور گفته فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر ملی می‌شود. با این حال فخرالدینی در این مورد اعلام کرد: هنوز جواب مثبتی به این مسئله نداده‌ام و فرصتی چهارماهه برای پاسخگویی از ایشان خواسته ام چرا که هم‌اکنون مشغول تالیف کتب و جمع‌آوری پژوهش‌های موسیقی خودم هستم.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.