نجات بارج ۱۲ هزار تنی از غرق شدن در خلیج فارس

۰۸م آذر ،

بارج ۱۲ هزار تنی حامل لوله های فاز ۱۹ پارس جنوبی، که در مسیر خرمشهر به سمت شناور لوله گذار در حرکت بود بدلیل مواجه با شرایط نامساعد جوی تصمیم به تغییر مسیر و پناه گرفتن در جزیره خارک گرفته و با اقدام به موقع یدک کش از غرق شده نجات یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، امیر سعید نجفی قائم مقام شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، طی مصاحبه ای اعلام کرد: روز سه شنبه ۷ آذر ، یک یدک کش و بارج حامل لوله های فاز ۱۹ پارس جنوبی، که در مسیر خرمشهر به سمت شناور لوله گذار در حرکت بود بدلیل مواجه با شرایط نامساعد جوی تصمیم به تغییر مسیر و پناه گرفتن در جزیره خارک گرفت.

وی ادامه داد: شناور مذکور در سمت شرق جزیره خارک پناه گرفته بود که وخیم تر شدن وضعیت جوی سبب نا متعادل شدن بارج مذکور شد که با اقدام به موقع یدک کش، بارج از غرق شدن نجات یافت، لیکن لوله های قرار گرفته روی بارج، به داخل دریا افتادند.خوشبختانه عمق این محل کمتر از ۲۰ متر بوده و این امر بازیابی لوله های مذکور را آسان تر می نماید.

نجفی تصریح کرد:  از ابتدای آغاز عملیات لوله گذاری فاز ۱۹، بیش از ۱۱ هزار شاخه لوله به منطقه پارس جنوبی حمل و  توسط شناور لوله گذار نصب شده است. در عملیات نصب لوله های زیر دریایی همواره یک ناوگان متشکل از ۱۴ شناور بطور همزمان در حال انجام عملیات لوله گذاری می باشند.

قائم مقام شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران ادامه داد: عملیات حمل لوله از خرمشهر به سمت شناور لوله گذار هم اکنون توسط ۱۰ یدک کش و بارج دیگر در جریان است و این اتفاق وقفه ای در روند عملیات لوله گذاری فاز ۱۹ نخواهد داشت.

برمبنای این گزارش شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران تاکنون بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر لوله گذاری فراساحل در پروژه های پارس جنوبی و سایر میادین نفت و گاز انجام داده است و علیرغم وجود مخاطرات و سختی کار در دریا که همواره بخشی از طبیعت عملیات فراساحل بوده است، این پروژه های لوله گذاری را با موفقیت به پایان رسانیده است.

نجفی افزود: محل دقیق اتفاق ثبت شده است، بلافاصله بعد از مساحی وضعیت لوله ها در بستر دریا، عملیات خارج کردن لوله های مذکور آغاز خواهد شد. عملیات لوله گذاری خط سوم پروژه فاز ۱۹ پارس جنوبی تا ۴۵ روز آینده پایان خواهد یافت./ر


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.