نجات ۹ طبیعت‌گرد و مرگ یک تن در ارتفاعات دیزین / هشدار هلال احمر به کوهنوردان

رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال از نجات ۹ تن و کشف پیکر آخرین بازمانده از تیم ۱۰ نفره طبیعت‌گردی که در ارتفاعات دیزین دچار حادثه شده بودند، خبر داد.

نجات ۹ طبیعت‌گرد و مرگ یک تن در ارتفاعات دیزین / هشدار هلال احمر به کوهنوردان

به گزارش ممتاز نیوز، مهدی ولیپور دراین‌باره گفت:‌ ساعت ۱۸:۲۵ روز پنجشنبه بود که گزارشی مبنی بر سقوط یک نفر در منطقه دره دریوک دیزین به جمعیت هلال احمر مخابره شد و درپی آن مرکز کنترل مدیریت و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر استان البرز امدادگران را به محل اعزام کرد.

وی با بیان اینکه دو تیم امداد و نجات از پایگاه شهرستانک به منطقه اعزام شد، گفت:‌ با حضور امدادگران در محل مشاهده شد که یک تیم ۱۰ نفره طبیعت گرد در حال عبور از این منطقه بودند که یکی از آنان به دره سقوط کرده و دچار آسیب‌دیدگی شده بود، همچنین با توجه به اینکه حال این فرد مناسب نبود، دو نفر نیز در کنار او مانده بودند.

ولیپور با بیان اینکه بلافاصله هفت عضو این تیم از سوی امدادگران نجات داده شدند، گفت:‌عملیات برای نجات سه تن دیگر ادامه داشت و سرانجام دو نفر دیگر حوالی ساعت ۳ بامداد امروز نجات پیدا کردند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ۹ نفر از این تیم ۱۰ نفره نجات پیداکرده و به سلامت به پایین ارتفاعات بازگشتند، گفت:‌ متاسفانه فرد مصدوم شده که یک آقای حدودا ۵۰ ساله بود به دلیل شدت جراحات و آسیب دیدگی فوت کرد که موقعیت جسد وی شناسایی شده و دقایقی پیش یک بالگرد برای انتقال پیکر به محل اعزام شد.

وی اضافه کرد:‌ چندین تیم عملیات و امدادونجات کوهستان در این عملیات حضور داشتند و در حال حاضر نیز تا زمان انتقال جسد نفر آخر این عملیات ادامه خواهد داشت.

هشدار هلال احمر به کوهنوردان

ولیپور با اشاره به وقوع این حادثه به کوهنوردان و طبیعتگردان هشدار داد و گفت:‌  دره دریوک در دیزین یک دره حادثه خیز و خطرناک است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که شهروندان اعم از تیم‌های حرفه‌ای و آماتور کوهنوردی به هیچ عنوان در فصل زمستان و هنگام بارش برف به این منطقه وارد نشوند. همچنین در دیگر ایام سال نیز لازم است حتما یک فرد حرفه‌ای و راه‌بلد با تیم‌ها همراه شده و مسیر صعود و محل استقرار نیز پیش از حرکت به هیات کوهنوردی یا نمایندگی وزارت گردشگری اطلاع داده شود تا اگر خدایی نکرده حادثه‌ای رخ داده حتما امکان نجات در کمترین زمان ممکن فراهم شود.

وی اضافه کرد:‌ متاسفانه در حال حاضر عمده کوهنوردانی که به ارتفاعات صعود می‌کنند چه کوهنوردان حرفه‌ای و چه افراد آماتور، اطلاعات مسیر خود و محل‌های استقرار را اعلام نمی‌کنند و  همین موضوع سبب می‌شود تا در صورت بروز حادثه جستجو و امدادرسانی زمان بیشتری به طول بیانجامد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.