نحوه اختصاص اعتبار جهت تقویت بنیه دفاعی مشخص شد

پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت – ۱۲:۰۴:۲۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

با نظر موافق نمایندگان؛

بزرگنمایی:  

 خبرگزاری آریا- نمایندگان پس از اصلاح بند (ب) ماده واحده لایحه بودجه ۹۱، نحوه اختصاص اعتبار جهت تقویت بنیه دفاعی و خرید تجهیزات نظامی هوایی را تعیین کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست نوبت صبح امروز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت در ادامه بررسی جزئیات هزینه ای لایحه بودجه بند (ب) ماده واحده بودجه ۹۱ کل کشور پس از اصلاحیه کمیسیون تلفیق به تصویب رسید.
در بند (ب) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: پس از تامین مصارف فوق، از محل واریزی مازاد یاد شده به طور همزمان به نسبت سهم وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذی‌ربط مکلف است کلیه دریافتهای حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی اعم از صادرات سال جاری و سالهای قبل را به هر صورت، پس از کسر بازپرداخت‌های بیع متقابل به عنوان علی‌الحساب پرداخت‌های موضوع این بند و بند متناظر سال قبل بلافاصله از طریق حسابهای مورد نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حسابهای مربوط در خزانه‌داری کل کشور واریز کند.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است سهم شرکت ذی‌ربط تابعه وزارت نفت را به حسابهای آن شرکت مورد تأیید خزانه‌داری کل کشور در داخل و مورد تأیید آن بانک در خارج از کشور برای پرداخت به پیمانکاران و سازندگان و عرضه‌کنندگان مواد و تجهیزات مربوط طرف قرارداد واریز و یا برای قراردادهای تسهیلات مالی خارجی توثیق می‌کند.
خزانه‌داری کل کشور پس از تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی با وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذی‌ربط تسویه حساب می‌کند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از وجوه حاصله هر ماهه با اعلام خزانه‌داری کل، (۵/۱۴)درصد سهم وزارت نفت از طریق شرکتهای تابعه ذی‌ربط (با احتساب بازپرداخت‌های بیع متقابل)، بیست و سه درصد (۲۳%) سهم صندوق توسعه ملی، و سهم درآمد عمومی دولت موضوع ردیف‌های ۲۱۰۱۰۱ و ۲۱۰۱۰۹ مندرج در جدول شماره (۵) این قانون، با فروش مبالغ ارزی به نرخ ارز فروخته شده را به حساب های مربوط واریز کند.
مازاد ارز حاصلهپس از تأمین مصارف فوق از محل واریزی مازاد یاد شده به خزانه‌داری کل کشور پس از پایان شهریور ماه تا پایان سالبه طور همزمان و به نسبت سهم بیست و پنج درصد(۲۵%) موضوع جزء (الف) این بند و معادل سه میلیارد (۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰)دلار برای تقویت بنیه دفاعی، پانصد میلیون (۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) دلار برای صنایع دفاعی و دویست و پنجاه میلیون (۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰) دلار برای کمک به آشیانه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جهت خرید هواپیما، بالگرد و سایر تجهیزات مورد نیاز، توسط دولت اختصاص می‌یابد و پس از تأمین معادل یک میلیارد (۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) دلار برای تأمین قیر پروژه‌های عمرانی، پانصد میلیون (۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) دلار برای شرکتهای گاز بابت گازرسانی به شهرها و روستاها، جبران هزینه‌های تولید ، انتقال ، پالایش و شبکه توزیع و بازپرداخت اوراق مشارکت و تسهیلات ، پانصد میلیون (۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) دلار برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری- صندوق شکوفایی و نوآوری مابقی طبق حکم بند(الف) ماده (۸۵) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه به حساب ذخیره ارزی واریز می‌شود.
تبصره ۱- سهم وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذی‌ربط از محل منابع موضوع جزء (ج) این بند و مازاد درآمد نسبت به ارقام پیش بینی شده در این قانون فقط جهت سرمایه‌گذاری در طرحهای بالادستی نفت و گاز قابل هزینه است. استفاده از منابع موضوع این بند در طرحهای غیرمرتبط و خارج از وظایف و اختیارات قانونی وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذی‌ربط ممنوع است.
تبصره ۲- در راستای اجرای قسمت اخیر جزء (۱) بند (ح) ماده (۸۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است بیست و سه درصد (۲۳%) صادرات گاز طبیعی پس از کسر ارزش گاز خام طبیعی وارداتی و بیت و سه درصد(۲۳%)صادرات فرآورده‌های نفتی در پالایشگاههایی که از قیمت خوراک موضوع این جزء استفاده می‌کنند را به حساب صندوق توسعه ملی واریز نماید. مبلغ واریزی مربوط به گاز طبیعی از ماه یازدهم سال، محاسبه و تسویه می‌شود.
تبصره ۳- وزارت نفت موظف است هر ماه گزارش عملکرد این جزء شامل میزان و مبلغ تولید، فروش، بیع‌متقابل نفتی و گازی، صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی را به کمیسیون‌های اقتصادی، انرژی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دیوان محاسبات کشور ارسال کند.

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۱۷۱۲۰۴۲۷۸۰۵


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.