نخستین گام تولید مرغ ارگانیک در ایران برداشته شده است

نماینده رسمی سازمان جهانی ایمنی غذایی گفت: نخستین گام تولید مرغ ارگانیک در ایران برداشته شده است

 

دکتر انعام شکری، نماینده رسمی سازمان جهانی ایمنی غذایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با بیان این مطلب اظهار داشت: تا کنون مرغ ارگانیک در ایران تولید نشده است و فعلا این ظرفیت در کشور وجود ندارد.

وی افزود: نخستین گام برای تولید مرغ ارگانیک، تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک است که در طول دوران پرورش هیچ نوع ماده آنتی بیوتیکی به مرغ تزریق نمی شود و در حال حاضر این مهم در کشور محقق شده است.

شکری ادامه داد: برای تولید مرغ ارگانیک باید دان مصرف شده در صنعت طیور به شیوه ارگانیک تولید شده باشد، ضمن آنکه مرغ در شرایط هوای آزاد مشابه آنچه در روستاها مشاهده می شود، پرورش یابد و هیچ استرسی به حیوان وارد نشود.

وی گفت: در بسته بندی وغیره نیز نباید از مواد افزودنی استفاده کرد.

نماینده رسمی سازمان جهانی ایمنی غذایی در پاسخ به اینکه چند سال تولید می کشد که تولید مرغ ارگانیک در ایران محقق شود، بیان داشت: تولید مرغ ارگانیک به همت تولیدکننده و خواست مصرف کننده وابسته است.

وی افزود: اگر تولیدکنندگان مایل به تولید محصول ارگانیک باشند، با استفاده از مشاوره مناسب می توانند طی ۲-۱ دوره پرورشی که کمتر از یکسال طول می کشد، محصول ارگانیک داشته باشند.

شکری هزینه تولید مرغ ارگانیک را ۳-۲ برابر مرغ های معمولی دانست و خاطر نشان ساخت: برای تولید مرغ ارگانیک باید هزینه های بهداشتی اضافه تر پرداخت شود، ضمن اینکه ضریب تبدیل در این نوع مرغ پایین تر از انواع صنعتی است زیرا خوراک آن حاوی آنزیم های رشد دهنده نخواهد بود.

وی تصریح کرد: دوره پرورش مرغ ارگانیک طولانی تر از مرغ های صنعتی است، بنابراین در مجموع هزینه های تولید آن بیشتر است.

نماینده رسمی سازمان جهانی ایمنی غذایی اذعان داشت: اگر جامعه بپذیرد که مرغ ارگانیک را گرانتر بخرد، فکر نمی کنم بیش از یکسال تولید این نوع مرغ در کشور طول بکشد.

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.